Home » Cursus Microsoft Excel » Gegevens opmaken in een tabel (13/32)

Laatste update:

Gegevens opmaken in een tabel (13/32)

Waarom gebruiken we tabellen in MS Excel? Wat is een snelle analyse? Hoe verwijder je een tabel?

Microsoft Excel heeft een handige optie waarmee je van een reeks data een tabel kan maken. Zo'n tabel zorgt ervoor dat je nog gemakkelijker kan filteren en sorteren, het ziet er goed uit en maakt data toevoegen eenvoudiger.

Hoe voeg je gegevens toe aan een tabel?

Doe eens mee. Maak enkele kolommen en voeg wat dummy-gegevens toe. Selecteer nu al je gegevens (of gewoon in een van de cellen klikken, lukt ook) en klik op de tab invoegen in de groep tabellen op tabel.

Je ziet nu dat Excel een bereik voorstelt. Je moet aangeven of de eerste rij in je bereik bestaat uit de kolomkoppen. In ons voorbeeld is dat het geval.

Ik klik in de gegevens en voeg dan een tabel in.

Vervolgens wordt je tabel opgemaakt. Dat ziet er direct netjes uit. Met de extra tab tabelontwerp kan je rechts snel tabelstijlen toepassen. Zo krijgt je tabel meteen veel oppaak.

Met de opties voor tabelstijlen bepaal je nog nauwkeuriger hoe je tabel eruitziet. Je kan bijvoorbeeld gestreepte rijen in- of uitschakelen.

Ik pas eerst een snelle stijl toe, en configureer dan de opties voor de stijlen (veldnamenrij niet tonen, en geen gestreepte rijen)

Tip | Pas op met lege rijen

Wil je gegevens in een tabel plaatsen? Let dan op voor lege rijen. Lege rijen kunnen ervoor zorgen dat de data onder die lege rij niet in je tabel worden opgenomen. Zorg dat je selectie ruim genoeg is en dat je de lege rij en het deel daaronder mee selecteert.

Nog beter is om je data eerst proper te maken, en lege rijen te wissen.

Tabellen breiden automatisch uit

Dit is echt een groot voordeel van tabellen. Wanneer je nieuwe data toevoegt onder een tabel of rechts naast een tabel, dan groeit de tabel mee.

Je moet dus de opmaak niet telkens aanpassen. Ook wanneer we later naar de tabellen gaan verwijzen, bijvoorbeeld in draaitabellen, dan groeit dat bereik altijd mee.

Tabellen hebben gemakkelijke sorteer- en filtermogelijkheden

In een tabel kan je heel gemakkelijk filteren en sorteren. Bovenaan heb je immers altijd de knopjes waarmee je dat kan doen. Dat lijkt sterk op de uitleg die ik gaf wanneer het specifiek over filteren en sorteren ging.

Analyseer de tabelinhoud met snelle analyse

Wanneer je inhoud in een tabel weergeeft kan je die snel anders opmaken, of automatische berekeningen (bijv. eindtotalen) maken. Dat doe je door de hele tabel te selecteren (klik daarvoor op ctrl a nadat je in een cel in de tabel klikt).

Vervolgens zie je een klein icoontje onder de tabel verschijnen (snelle analyse, rechtstreekse sneltoets ctrl q).

Je ziet nu verschillende tabs met telkens een aantal mogelijkheden per tab. Probeer eens hier en daar wat uit. Bijvoorbeeld totalen.

Klik in de tabel en selecteer dan de hele tabel met ctrl a. Ik toon het aantal items per kolom met Aantal.

Veel van die dingen (voorwaardelijke opmaak, of grafieken) komen verderop in deze cursus nog aan bod. Maar, weet voor nu dat de snelle analyse bestaat bij tabellen en dat het heel eenvoudig is om ze te gebruiken.

Hoe een tabel verwijderen?

Wil je om een of andere reden de tabel verwijderen en de data terug tonen als gewone gegevens? Klik dan in de tabel, vervolgens op de tab tabelontwerp en dan op converteren naar bereik in de groep hulpmiddelen.

Office-toepassingen

Cursus MS Excel

Cursus MS Word

Cursus MS PowerPoint

Cursus MS Outlook

Cursus MS Access

Grafische programma's

Basiscursus Adobe Photoshop

Basiscursus GIMP

Basiscursus Adobe Lightroom

Mobiel

Cursus Android smartphones

Bedrijfstoepassingen

Cursus Google Analytics

Cursus Google Ads

Cursus SEO

Cursus Wordpress