MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Tips Excel   go to : Index
       

Tip 118

   
Deze Tip werd geschreven door mezelf
 
Automatisch invulen van een bepaald karakter

Een tijdje geleden kreeg ik de vraag van, en de naam ben ik vergeten, hoe je een bepaald karakter kunt laten invullen in een cel wanneer er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, in andere cellen.

Het voorbeeldbestand kun je hier downloaden
 
Als voorbeeld heb ik in Blad1 het aantal appels, het aantal peren, en het aantal druiven ingevuld.
 
De bedoeling is dat wanneer het aantal appels en peren gelijk is, dat er een x wordt weergegeven in cel B1 van Blad2
En wanneer het aantal appels, peren en druiven gelijk zijn, er een x wordt weergegeven in cel B2 van Blad2
 
Laat ik beginnen met de eerste, wanneer het aantal appels en peren gelijk is.
Om dit te berekenen gebruiken we de functie ALS, meer bepaald de formule: =ALS(Blad1!B1=Blad1!B2;"X";"")
Laat ik deze even uitleggen.
ALS cel B1 in werkblad Blad1 gelijk is aan cel B2 in werkblad Blad1 =ALS(Blad1!B1=Blad1!B2;
dan toon je me een x, is dit niet het geval, dan toon je me niks. "X";"")
Het aantal appels was gelijk aan het aantal peren, elk 1000, dus toont hij me een x.
 

Nu de tweede formule.
Hiervoor moet het aantal appels, peren en druiven gelijk zijn.
De fomrmule:
=ALS(EN(Blad1!B1=Blad1!B2;Blad1!B1=Blad1!B3);"X";"")
Even uitgelegd.
=ALS(EN(Blad1!B1=Blad1!B2;Blad1!B1=Blad1!B3)
Als en in Blad1 cel B1 gelijk is aan cel B2 EN in Blad1 cel B1 gelijk is aan cel B3
;"X";"")
dan geef je me een x, anders niks.
Het aantal appels was gelijk aan het aantal peren en het aantal druiven, dus toont hij me een x.

 

En dan ga ik als toemaatje beide x-en nog optellen met de functie AANTAL.ALS
De formule: =AANTAL.ALS(B1:B2;"X")
Even uitleggen.
=AANTAL.ALS telt het aantal cellen in een bereik B1:B2, die aan een bepaalde voorwaarde "X", voldoen

 
>
Index

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>