MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Excel automatiseren go to : Index - vorige - volgende
       
Les 15 3D formules  
 
Over verschillende werkmappen

Ik veronderstel dat iedereen weet wat een 3D formule is, voor diegenen die dit niet weten zal ik het vlug even uitleggen.

Een 3D formule is een formule die z'n gegevens haalt uit verschillende werkbladen.
Bijvoorbeeld. Ik heb vier werkmappen, een per kwartaal (1).

Elke werkmap bevat de totalen van de verschillende maanden uit dat kwartaal, en een algemeen totaal (A).

Om de som per kwartaal te berekenen in het werkblad Totaal (2), selecteer je dit werkblad en je selecteert een cel waar je de som wenst (3).

Vervolgens beginnen we onze formule met het is gelijk aan teken (=), je selecteer het werkblad KW1 en selecteert de cel met het totaal (4).
Je typt een plusteken (+), en doet hetzelfde voor het werkblad KW2.

Je typt nogmaals een plusteken, en doet weer hetzelfde voor het werkblad KW3.

>

En als laatste typ je nogmaals een plusteken, en doet weer hetzelfde voor het werkblad KW4.
Klik de knop Enter, en je hebt alle totalen van de verschillende kwartalen opgeteld.

Wanneer je nu de formule bekijkt (5), zie je dat de verwijzing naar een werkblad tussen enkele aanhalingstekens staat en dat deze afsluit met een uitroepteken (!).
Voorbeeld: 'KW1'!
Daarna komt de celverwijzing B5.

 
Hetzelfde kunnen we doen, maar dan over verschillende werkmappen.
Selecteer de cel in de nieuwe werkmap, selecteer vervolgens de werkmap en de cel in de oude werkmap.
Zoals je opmerkt in de formulebalk wordt elke celverwijzing nu ook nog voorafgegaan door een mapverwijzing tussen vierkante haken (1).
 
Over verschillende applicaties
We kunnen zelfs gegevens uit een Excelbestand kopiëren in een andere applicatie. Wijzig je daarna de gegevens in de werkmap, dan wijzigen automatisch de gekopieerde gegevens in het bijvoorbeeld Word-document.
Open eerst beide documenten.
Selecteer de cel die je wenst te kopiëren in Excel, en klik de sneltoetscombinatie Ctrl + C op je toetsenbord (1).

Ga vervolgens naar je Word-document, plaats de cursor in het document waar je de gegevens wil plaatsen, en klik het naar benedenwijzend pijltje onder de knop "Plakken" (2).
Kies "Plakken speciaal" in het drop-downmenu (3).

Diegenen onder ons die met de versie 2003 of ervoor werken, klikken "Bewerken" in de menubalk en kiezen "Plakken speciaal".

In het dialoogvenster "Plakken speciaal" selecteer je "Koppeling plakken" (1) en je kiest "Niet-opgemaakte tekst" (2), wanneer je de opmaak van het Word-document wenst te gebruiken.
Wens je echter de opmaak van het Excel-bestand te gebruiken, kies je voor "HTML-indeling" in het lijstje.
 
Wijzig je nu gegevens in het Excel-bestand, dan wordt automatisch het Word-document aangepast.
 
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>