MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Fireworks CS4 go to : Index - Vorige - Volgende
       
Les 10 Vector afbeelding (5)  
Het Pengereedschap

Wanneer je voor het eerst met het pengereedschap kennis maakt, kan het wel eens beangstigend zijn hiermee te werken.

Eénmaal je weet hoe het werkt, is het een van de meest gebruikte gereedschappen om je eigen vorm te tekenen, of een bestaande vorm aan te passen.

Om met het pengereedschap te tekenen selecteren we eerst het pengereedschap.
Wat je moet weten is wanneer je met het pengereedschap werkt, je ankerpunten bepaalt. Het is tussen deze ankerpunten dat er een lijn komt te staan.
Of dit een rechte of een gebogen lijn is, is afhankelijk of je het ankerpunt klikt, of klikt en sleept.
Een voorbeeld maakt dit wel duidelijk.
Om een rechte lijn te tekenen, klik je in het bestand waar je het eerste ankerpunt wil plaatsen (1).
Je beweegt vervolgens de muisaanwijzer naar de positie van het tweede ankerpunt, en je klikt (2).
Dit tekent een rechte lijn tussen de twee ankerpunten.
Hou je hierbij de shift-toets op je toetsenbord ingedrukt terwijl je de muisaanwijzer beweegt, dan teken je een exact horizontale lijn, een verticale lijn, of een lijn in een hoek van 45°.
Beweeg je de muisaanwijzer vervolgens naar een derde punt, dan zal de 2de lijn als een elastiekje aan je muisaanwijzer vastkleven (3).
Wens je echter te stoppen met het tekenen van lijnen na een ankerpunt, dan dubbelklik je dit laatste ankerpunt (4).
Wens je een gebogen lijn te tekenen, dan klik en sleep je een ankerpunt (5).
Om een vorm te sluiten beweeg je de muisaanwijzer over het eerste ankerpunt, en wanneer deze een cirkeltje toont, klik je.

 
Je kunt op elk moment de vorm van het getekende object wijzigen door een ankerpunt te klikken en te slepen met het gereedschap "Subselectie maken", dit is het witte pijltje in de gereedschapbalk.
Of door het ankerpunt te klikken, en te slepen met de hendels die verschijnen.
 
Om een ankerpunt toe te voegen aan een lijn, beweeg je de muisaanwijzer over de lijn, en wanneer er een plus-teken verschijnt naast de muisaanwijzer (1) klik je.
Om een ankerpunt te verwijderen uit een lijn, beweeg je de muisaanwijzer over de lijn, en wanneer er een min-teken verschijnt naast de muisaanwijzer (2) klik je.
Voor beide bewerkingen selecteer je het pengereedschap (A).
 
Om van een gebogen lijn (A) terug een rechte lijn (B) te maken, beweeg je de muisaanwijzer over het ankerpunt en wanneer deze een pijltje (>) toont, klik je.
Op deze manier kan ik van al mijn gebogen lijnen terug rechte lijnen maken (C).
Ook voor deze bewerking gebruiken we het pengereedschap.
 
Om de positie van een ankerpunt te wijzigen gebruiken we het gereedschap "Subselectie maken".
Klik hiervoor het ankerpunt, en sleep dit naar de gewenste positie.
 
Wens je van een rechte lijn een gebogen lijn te maken, selecteer je het pengereedschap, je beweegt de muisaanwijzer over het ankerpunt, en je klikt en je sleept.
 
 
Index - Vorige - Volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be