MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Flash CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 21 De Tijdlijn (4)  
 
Frames

Soorten frames

In Flash hebben we verschillende soorten frames. Dit had ik reeds gezegd in een eerdere les.

Aangezien alles in Flash te maken heeft met frames zal ik hier nog even verder over uitweiden, het is maar dat je het goed begrijpt, nietwaar.

We hebben dus frames, en we hebben hoofdframes.
Een hoofdframe waarin zich iets bevindt, wordt weergegeven door een zwart cirkeltje op een grijze achtergrond in het frame.
Een frame waar zich iets in bevindt uit een vorig hoofdframe, is voorzien van een grijze achtergrond.
Een hoofdframe waarin zich niks bevindt, wordt weergegeven door een wit cirkeltje op een witte achtergrond in het frame.
Een frame waar zich niets in bevindt, bvb na een leeg hoofdframe, is voorzien van een witte achtergrond.

Door middel van hoofdframes bepalen we wat er wordt weergegeven op het podium. Met andere woorden, wens je op een bepaald tijdstip iets toe te voegen of te verwijderen van een podium, dan voeg je een hoofdframe in.
Nu hoor ik de slimmeriken onder jullie al zeggen, "dat kan ook met ActionScript", dat klopt, maar laat ons beginnen bij het begin.
Dus wens je iets te wijzigen op het podium, gebruik je een hoofdframe.

De tijd dat een film loopt is afhankelijk van het aantal toegevoegde frames, of deze frames leeg zijn of niet, dat maakt niet uit.

Wanneer we nu de film uit onderstaande afbeelding zouden bekijken, dan zou je zien dat het cirkeltje op het podium begint te pinken, zichtbaar-onzichtbaar-zichtbaar-onzichtbaar en zo verder, en zo verder, oneindig lang, tot we de film sluiten.

Wanneer we de tijdlijn bekijken wordt alles duidelijk.
De film begint met een cirkel, deze cirkel blijft 10 frames op het podium zichtbaar, en in frame 11 bevindt zich een blanco hoofdframe, dat ook 10 frames zichtbaar blijft.
Bereikt de film frame 20, de laatste frame uit de film dus, dan zal de afspeelknop van deze film terugkeren naar frame 1 en zal de film zich herhalen. "Loopen" noemen ze dit in het Engels.
En dat is de reden waarom onze cirkel begint te pinken.

Wat hebben we nog?
Het laatste frame voor een hoofdframe, of met andere woorden voor dat er een wijziging gebeurt, is voorzien van een wit rechthoekje.
Wat doet dit rechthoekje of wat kunnen we hiermee?
Niks, dit is louter ter indicatie dat dit het laatste frame is voor een nieuw hoofdframe.
 
Frame-animatie
Eén manier om animatie toe te voegen aan ons filmpje is door gebruik te maken van "Frame voor frame" animatie.
Hiervoor plaatsen we een aantal hoofdframes in de tijdlijn, en we verplaatsen het object in elk hoofdframe bijvoorbeeld naar boven.
We voegen nog een aantal hoofdframes toe, en dit keer verplaatsen we het object naar onder.
Wat heb je nu, een stotterende bal.
Frames kopiëren en omkeren
Deze laatste hoofdframes toevoegen waarin onze bal terug naar beneden valt, kan iets vlugger en makkelijker.
We kopiëren namelijk al onze frames waar de bal naar boven stuit, en keren daarna deze gekopieerde frames om, zodat de bal naar beneden valt.
Klik hiervoor eerst op een lege plaats in de tijdlijn, zodat niks is geselecteerd. Het grijze gedeelte onder de laag "Cirkel" is hiervoor de geschikte plaats.
Klik en sleep vervolgens over de frames en hoofdframes die je wil kopiëren. In dit geval is dit frame 1 tot en met frame 14. Frame 15 en 16 niet omdat dit het keerpunt is van de stuit van de bal, en na dit punt moet de bal onmiddellijk naar beneden moet vallen.

Met al deze frames geselecteerd hou je de Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt, en klik en sleep je de kopijen naar hun nieuwe positie. Te beginnen aan frame 17 dus.
Laat vervolgens de muisaanwijzer los.

Nu moeten we deze gekopieerde frames nog omkeren.
Met de gekopieerde frames nog steeds geselecteerd, klik je de knop "Wijzigen" in de menubalk.
Je kiest "Tijdlijn" in het drop-downmenu en klikt de optie "Omkeren".

Wens je dit allemaal nog wat meer realistisch te maken, kun je de bal in het laatste hoofdframe, frame 31, een beetje induwen met het gereedschap "Vrije transformatie"zodat het lijkt of de bal wordt ingedeukt bij het stuiten op de grond.

 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China