MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Flash CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 22 Symbolen (1)  
 
Wat zijn Symbolen?
Laat me eerst eens uitleggen wat Symbolen zijn.

Een Symbool is een herbruikbaar element dat we gebruiken voor o.a. animatie, interactiviteit of speciale effecten. Dit is de definitie van Adobe.

Nu op mijn manier:
Wanneer we vormen hebben getekend, of we importeren foto's in onze Flashfilm die we meermaals gaan gebruiken, maken we hiervan een Symbool.

En dit om drie redenen.
De eerste is dat je Flashfilm niet of nauwelijks in bestandsgrootte zal toenemen.
De tweede reden is dat wanneer je een Symbool wijzigt, alle gebruikte elementen ("instanties" noemen ze dit in Flash) in je Flashfilm zullen wijzigen en je deze niet één voor één moet gaan aanpassen.
En de derde reden is, omdat je deze in de meeste gevallen nodig hebt om animatie toe te voegen aan je Flashfilm.
 
Nu je weet wat een symbool is, gaan we er een maken.
 
Symbool maken
Een symbool maken kan op twee manieren.
De eerste manier is een vorm te tekenen op het podium, de vorm te selecteren, en te klikken op "Wijzigen" in de menubalk en te kiezen voor "Omzetten in symbool" in het drop-downmenu.
Iets sneller kan het door de vorm te selecteren, en te klikken op de F8 toets op je toetsenbord.
 
Een tweede manier is niks te selecteren op het podium, te klikken op de knop "Invoegen" in de menubalk, en te kiezen voor "Nieuw symbool" in het drop-downmenu. Sneltoetscombinatie hiervoor is Ctrl+F8 op je toetsenbord.
 
Hoe je het ook doet maakt niet uit, dit opent een dialoogvenster waar je bovenaan het symbool een naam geeft. Altijd handig om iets te herkennen, nietwaar?
En daaronder het naar benedenwijzend pijltje klikt om het type van het symbool te kiezen.
We hebben namelijk drie types van symbolen.
We hebben het "Filmclip" symbool, het "Knop" symbool, en het "Afbeelding, grafiek" symbool.
Omzetten in symbool Nieuw symbool maken
Heb je voor de eerste manier gekozen "Omzetten in symbool" heb je een extra optie, namelijk het Registratiepunt instellen (A). Je hebt de keuze uit 9 verschillende punten, links boven, midden boven, rechts boven, en zo verder.
Het Registratiepunt dient als het punt waar je een afbeelding rond draait, en de afbeelding positioneert op het podium. Het eerste lijkt me duidelijk, voor het tweede geef ik een voorbeeld:
Je hebt het Registratiepunt "midden/midden" ingesteld voor een symbool. Je positioneert het symbool door middel van ActionScript op de Y-as op positie 0, en op de X-as ook op 0. Dan zal het registratiepunt van het symbool, of met andere woorden het middelpunt van de afbeelding komen te staan in de uiterst linkse bovenhoek van het podium?
Wat betekent dat de helft van je symbool niet zal te zien zijn wanneer je de film afspeelt.
Veel kopzorgen hoef je hierover nog niet te maken, het enige wat je nu zou moeten onthouden is wat een registratiepunt van een symbool is. Je hoeft ook niet te panikeren, je kunt dit steeds wijzigen.
 
Symbooltypes
Het "Afbeelding, grafiek" symbool, Grafieksymbool in het kort, is het meest éénvoudige symbool en kan getekende vormen of een geïmporteerde foto bevatten. Aan dit type symbool kan geen ActionScriptcode toegevoegd worden, en zijn eigenlijk alleen handig om je tekenwerk of foto op te slaan in de bibliotheek, of wanneer je dit tekenwerk/foto van animatie wil voorzien op de hoofdtijdlijn.
Het "Knop" symbool gebruiken we om interactiviteit toe te voegen aan de Flashfilm. Met interactiviteit bedoel ik ActionScriptcode toevoegen, ondermeer filmpje stoppen, filmpje afspelen, koppeling openen en al de rest van deze SciptCode. De enige functionaliteit van een Knopsymbool is trouwens interactiviteit toevoegen aan je Flashfilm.
Een knopsymbool bestaat uit vier frames.
Een frame "Omh" (1) die de knop weergeeft wanneer deze zich in rusttoestand bevindt, met andere woorden wanneer er niks gebeurd.
Een frame "Boven" (2) die de knop weergeeft wanneer je er met de muisaanwijzer over beweegt.
Een frame "Omlaag" (3) die de knop weergeeft wanneer je er met de muisaanwijzer op klikt.
En een frame "Actief" (4) die het gebied aanduid waarop de gebruiker kan klikken. Dit frame is onzichtbaar in je Flashfilm en wordt vooral gebruikt wanneer je een onzichtbare knop wil toevoegen. Met andere woorden wanneer de drie vorige frames blanco blijven.
En als laatste hebben we nog het symbool "Filmclip".
Het filmclipsymbool is het supersymbool. Dit symbool kan alles.
Een filmclipsymbool heeft zijn eigen, en dit is belangrijk, onafhankelijke tijdlijn.
Een filmclipsymbool kan ActionScript bevatten, en hierdoor behandeld worden als een knop, een grafiek, een film, gewoonweg alles.

Elk van deze symbolen heeft zijn eigen tijdlijn. Aan elk van deze tijdlijnen kunnen we lagen toevoegen of verwijderen. Op de tijdlijn van een Grafieksymbool en een Filmclipsymbool kunnen we ook frames, en/of hoofdframes toevoegen.
Op het eerste zicht lijkt de tijdlijn van een Grafieksymbool hetzelfde dan dat van een filmsymbool.
Niks is minder waar. Een tijdlijn van een Filmclipsymbool is totaal onafhankelijk zoals ik eerder al had gezegd, een tijdlijn van Grafieksymbool is dit helemaal niet.

Wanneer je in een Grafieksymbool een animatie hebt die zich verdeeld over 20 frames, dan moet je hoofdfilm, dit is de film waarin je grafieksymbool staat, ten minste bestaan uit 20 frames. Anders gebeurt er gewoon niks, wanneer je de hoofdfilm afspeelt.
Bij een filmclipsymbool is dit niet zo. Onafhankelijk van het aantal frames dat de hoofdfilm bezit, de filmclip zal steeds afspelen.
>

Een symbool kan bestaan uit iets dat je hebt getekend, iets dat je hebt geïmporteerd, maar ook uit één of meer andere symbolen.
Bijvoorbeeld je hebt een symbool van een "Hoofd".
In dat symbool heb je dan het symbool "Oog", een symbool "Oor", een symbool "Mond" en weet ik veel wat er nog allemaal te zien is in een hoofd.

Wanneer je trouwens het symbool "Hoofd" dubbelklikt kom je in de bewerkingsmodus van dat symbool, en kun je alle subsymbolen bekijken waarmee het symbool "Hoofd" is samengesteld.
Maar meer hierover wanneer ik het heb over het bewerken van symbolen in een latere les.

 
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>