MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Flash CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 31 Basiskennis Animatie (2)  
 
Wat zijn tweens?

Laat me eerst eens uitleggen wat "tween" betekent, althans volgens Adobe:
Een tween is een animatie die je kunt maken door een waarde op te geven voor een objecteigenschap in een bepaald frame, en een andere waarde voor dezelfde eigenschap in een ander frame. Flash berekent automatisch de waarden voor die eigenschap voor de tussenliggende frames. De term tween is afgeleid van woord 'tussen' in het Engels: 'in between'.
Je hebt vorm-tweens en je hebt bewegings-tweens.
Elke tween heeft een beginhoofdframe en een eindhoofdframe.
Het eerste wat ik ge bespreken is de vorm-tween.

 
Vorm-tweens
Bij vorm-tweening teken je een vorm in een hoofdframe in de tijdlijn en wijzig je deze vorm of teken je een andere vorm in een ander hoofdframe. Flash zal automatisch tussenliggende vormen in de tussenliggende frames toevoegen, hierdoor ontstaat een animatie waarbij één vorm overvloeit in een andere.
Om een Vorm-tween heb je dus twee verschillende vormen nodig.
Eén voor het beginhoofdframe, en één voor het eindhoofdframe.
In het eerste hoofdframe heb ik een rechthoek getekend, in het tweede hoofdframe een cirkel.
Rechtsklik ergens op de tijdlijn, maakt niet uit waar, tussen deze twee hoofdframes, en kies "Vorm-tween maken" in het pop-upmenu.
De vorm-tween wordt aangeduid met een pijl op een groene achtergrond.
Voeg eventueel nog wat extra frames toe na het laatste hoofdframe, op deze manier heb je toch wat extra tijd om de laatste vorm te bekijken, Flash herhaalt namelijk de film van zodra het laatste frame is bereikt, weet je nog.
Test je film door de sneltoetscombinatie Ctrl+Enter te klikken op je toetsenbord.
 
Bij vorm-tweening kun je de eigenschappen van elke vorm wijzigen in het eigenschappenvenster, of door middel van de gereedschappen in de gereedschapbalk.
 
Vormhints
We hebben het Flash hierboven wel heel makkelijk gemaakt met de rechthoek en de cirkel.
Wanneer we echter meer complexe figuren gaan gebruiken, zal Flash er een zooitje van maken.
Om hem een beetje te helpen maken we gebruik van "Vormhints"

Vormhints plaatsen markeerpunten in de begin- en eindvorm.

Om een vormhint toe te voegen selecteer je eerst het beginframe.
Je klikt de knop "Wijzigen" in de menubalk.
Je kiest "Vorm" in het drop-downmenu.
En je klikt de optie "Vormhint toevoegen".

Dit plaatst een markeerpunt in het beginhoofdframe en in het eindhoofdframe.
Dit markeerpunt bepaald welk punt in het beginhoofdframe moet overeenstemmen met een bepaald punt in het eindhoofdframe.

Sleep het markeerpunt in het beginhoofdframe naar een logische positie in de vorm, de linkerbovenhoek lijkt me wel wat.
Selecteer het eindhoofdframe.
De eindvormhint wordt ergens in de vorm weergeven als een groene cirkel met de letter a.
Verplaats dit naar het punt in de eindhoofdframe dat overeen moet komen met het eerste punt dat je hebt gemarkeerd in het beginhoofdframe.

We herhalen dit proces om meerdere vormhints toe te voegen.
Nieuwe hints worden weergegeven met opeenvolgende letters (b, c, enzovoort).
Hoe meer vormhints je gebruikt, hoe beter Flash je tween zal uitvoeren.
Test regelmatig je film om te zien hoe Flash je instellingen interpreteert.
Stel deze vormhints eventueel wat bij.

Vormhints zijn geel in een beginhoofdframe, groen in een eindhoofdframe en rood wanneer zij zich niet op een rand bevinden.
 
Om een vormhint te verwijderen sleep je deze uit het werkgebied.
Om alle vormhints te verwijderen klik je "Wijzigen" in de menubalk, kies je "Vorm" in het drop-downmenu en klik je "Alle hints verwijderen".
 
Wanneer er een fout zit in je vorm-tween, bijvoorbeeld je hebt een object in één van de hoofdframes gebruikt, dan zal Flash deze fout weergeven als een zwarte stippellijn op een groene achtergrond.
Zie je het verschil? Zwarte pijl = alles ok, zwarte stippellijn = verkeerd.
Gebruik enkel samengevoegde vormen in vorm-tweens.
Wens je een object, een symbool of tekst te gebruiken in een vorm-tween, splits deze dan eerst tot je hiervan een samengevoegde vorm hebt gemaakt.
Klik hiervoor de knop "Wijzigen" in de menubalk, en kies "Splitsen" in het drop-downmenu.
Ter informatie:
Bij tekst zul je deze handeling zeker twee keer moeten herhalen tot je van elke letter een vorm hebt gemaakt.
De eerste keer maak splits je de tekst in afzonderlijke letters (1).
De tweede keer splits je de letters in vormen (2).
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China