MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Flash CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 33 Basiskennis Animatie (4)  
 
Bewegingspad bewerken
Het zal je ongetwijfeld wel zal zijn opgevallen wanneer we een bewegings-tween hebben ingevoegd, er een stippellijn wordt toegevoegd op het podium.
Deze stippellijn noemt men het bewegingspad.
De kleur van dit bewegingspad is de kleur van de laag, of beter gezegd de kleur die wordt gebruikt om de contouren van die laag weer te geven. Dus wens je deze te wijzigen, dubbelklik je het contouren-icoontje van deze laag en in het dialoogvenster dat verschijnt wijzig je de kleur.
Maar dit is louter informatief, een bewegingspad zie je toch niet wanneer je een film afspeelt.
 
Net als elk andere lijn die we hebben getekend in Flash, hebben we ook de mogelijkheid dit bewegingspad te bewerken.
Met het Selectiegereedschap kunnen we het pad verplaatsen en buigen.

Met het Subselectiegereedschap, dit is het witte pijltje onder het Selectiegereedschap, kunnen we curven toevoegen aan het bewegingspad, door te klikken en te slepen met de "Bézier-grepen".

Hoofdframes in het bewegingspad verschijnen op het pad als controlepunten.
Met het gereedschap Subselectie kunt u de controlepunten en Bézier-grepen op het pad weergeven die overeenkomen met elk eigenschapshoofdframe in de bewegings-tween.
Om een hoofdframe toe te voegen selecteer je het frame in de bewegings-tween, en klik je de F6 toets op je toetsenbord.

Wanneer je een niet-lineair bewegingspad maakt, zoals bogen in een lijn of een cirkel, kun je het getweende object, in dit geval de auto, laten draaien tijdens het afleggen van het pad. Hierbij zorg je ervoor dat de stand van het object ten opzichte van het pad constant blijft. Selecteer hiervoor de optie "Plaatsen volgens pad" in het Eigenschappenvenster.

Wens je het bewegingspad te buigen tussen twee hoofdframes gebruik je het selectiegereedschap(1).
Om de "Bézier-grepen" te tonen klik je een hoofdframe in het bewegingspad met het subselectiegereedschap (2).
Op den duur wordt het meer een "dolle kever".
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China