MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Flash CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 42 Geluid  
 
Importeren
In Flash CS4 hebben we de mogelijkheid geluidsbestanden zoals MP3, AIFF, WAV te importeren en te bewerken.
Klik hiervoor de knop "bestand" in de menubalk, kies "Importeren" in het drop-downmenu en klik "Importeren in bibliotheek" of "Importeren in werkgebied". Welke je kiest maakt niet uit, Flash zal steeds het geluidsbestand invoeren in de bibliotheek.
Navigeer naar het bestand dat je wil invoeren en klik "Openen".
Dit plaatst het bestand in de bibliotheek.
Om het bestand toe te voegen in je Flashfilm, sleep je dit van de bibliotheek op het podium (1).
Het is misschien verstandigst een eigen laag te maken voor het geluid, op deze manier blijft alles overzichtelijk.
Beschikt deze tijdlijn over slecht 1 frame, dan is het moeilijk te zien dat er zich iets op deze tijdlijn bevindt, maar wanneer je een aantal frames toevoegt wordt het duidelijk dat er zich een geluidsbestand in bevindt (2).
 
Comprimeren
Wanneer je een geluidsbestand hebt geïmporteerd in Flash heb je de mogelijkheid dit te comprimeren.

Dubbelklik hiervoor het icoontje voor het geluidsbestand in de bibliotheek.
Dit opent het dialoogvenster "Geluidseigenschappen"

In het dialoogvenster Geluidseigenschappen hebben we een aantal opties om het geluid te comprimeren.
Klik hiervoor het naar benedenwijzend pijltje naast het vak comprimeren.

Dit opent een drop-downmenu met vijf mogelijkheden.
De eerste "Standaard" zal Flash steeds gebruiken wanneer er geen instelling is ingegeven voor dit geluidsbestand.

De tweede optie "ADPCM" en de vierde "Onbewerkt" zijn bijna gelijk, deze zullen weinig of geen compressie doorvoeren op het geluid. Dus gebruik deze instellingen enkel bij kleine geluidjes.

De vijfde optie "Spraak" zal je het beste resultaat geven wanneer het bestand spraak bevat.

En de derde optie "MP3" is de meest gebruikte optie. Wanneer je hiervoor hebt gekozen heb je de mogelijkheid de "Bitsnelheid" en de "Kwaliteit" in te stellen.

Afhankelijk van de gekozen bitsnelheid verteld Flash je hoe groot je bestand is na compressie, en hoeveel procent dis is van het origineel.
Hoe groter de bitsnelheid, hoe beter het geluid, maar hoe groter het bestand.
Daaronder vinden we nog het vak "Kwaliteit". Dit heeft te maken met de kwaliteit van de compressie.
Klik de knop "Testen" om het geluid te beluisteren hoe het zal klinken na compressie.
De doorgevoerde compressie zal geen invloed hebben op het origineel, enkel op het bestand dat is ingevoerd in Flash.
 
Synchronisatie en Effecten

Wanneer het frame is geselecteerd waarin het geluid zich bevindt, en we openen het "Eigenschappenvenster", hebben we een aantal opties.
De eerste optie waar ik het over wil hebben is de synchronisatie (1).
Hier hebben we vier mogelijkheden:
De eerste, "Gebeurtenis", synchroniseert geluid met een gebeurtenis, bvb het klikken van een knop.
Of wanneer de afspeelknop het hoofdframe bereikt waarin zich het geluidsbestand bevindt.
Het bestand wordt in zijn geheel, onafhankelijk van de tijdlijn, afgespeeld. Dit betekent dat wanneer de muziek nog niet is afgelopen, en er wordt bvb nogmaals op de knop gedrukt, de muziek een tweede maal zal worden afgespeeld, over elkaar dus.
De tweede, "Starten" is hetzelfde dan "Gebeurtenis", behalve dat wanneer het geluid al wordt afgespeeld, geen nieuwe instantie van het geluid wordt afgespeeld.
De derde "Stoppen" stopt het geluid.
En de vierde "Streamen" synchroniseert het geluid voor afspelen op een website.
Flash zal de animatie dwingen gelijke tred te houden met het geluid. Is de Flashfilm niet snel genoeg, dan worden frames overgeslagen.
Streaming geluid kan nooit langer afspelen dan de lengte van de frames die het bezet.

Onder de Synchronisatie hebben we nog een tweede optie (2). Hierin hebben we twee mogelijkheden, "Herhalen" of "Lus". De eerste mogelijkheid herhaalt je geluid het aantal keer dat je hebt ingesteld in het invulvak (3). De tweede mogelijkheid speelt het geluid af in een lus, met andere woorden is het geluid afgelopen begint het opnieuw, en opnieuw, en opnieuw..

En als laatste optie hebben we nog "Effect:" (4).
Klikken op het naar benedenwijzend pijltje geeft ons een aantal opties die me duidelijk lijken.
Kies je voor de optie "Aangepast" dan opent het dialoogvenster "Volumecurve bewerken", waar je het volume kunt instellen voor elk kanaal.
Hetzelfde dialoogvenster opent trouwens wanneer je klikt op het penseelicoontje naast het vak "Effect".
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China