MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Flash CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 44 ActionScript (1)  
 
Wat is ActionScript?
ActionScript is de scripttaal van Flash.
Door middel van ActionScript kunnen we interactieve Flashfilmen en geavanceerde toepassingen maken, waaronder het verbinden van je Flashfilm met een database.
Zo ver gaat deze cursus echter niet, het enige wat ik je wil meegeven is het basisgebruik van ActionScript.
Wanneer ik ooit eens tijd over heb, zal ik wel eens een cursus schrijven uitsluitend over ActionScript, maar voor nu zul je het hiermee moeten doen.
 
De actie "Stop"
ActionScript-code kunnen we toevoegen aan frames, knopsymbolen, en filmclipsymbolen.
Zoals we allen wel weten wordt de flashfilm automatisch afgespeeld van het eerste tot het laatste frame. Kom je op het laatste frame, dan wordt de film herhaald.
Om dit te verhelpen gebruiken we ActionScript.
 
Zoals hierboven vermeld kunnen we ActionScript-code toevoegen aan frames, knopsymbolen, en filmclipsymbolen.
Om de film te stoppen plaatsen we de actie "Stoppen" in het eerste frame.
 

Als voorbeeld neem ik terug het Flashfilmpje van mijn wagentje, dat van rechts naar links rijd over het podium? Van zodra we de film afspelen zal dit wagentje beginnen rijden.

Om dit te stoppen moeten we dus een stop-actie toevoegen aan de hoofdtijdlijn.

Het eerste wat je doet is een nieuwe laag maken waar je al de ActionScript-code in plaatst.
Ik noem deze laag AS (wat de afkorting is van ActionScript) en plaats deze bovenaan.
Dit moet niet, maar het houd alles een beetje georganiseerd, en op deze manier kan ik op een vlugge manier alle frames waarin zich ActionScript bevindt, terugvinden.
 

Ik selecteer het eerst frame van de laag AS en open het venster "Handelingen".
De snelste manier hiervoor is de F9 toets op je toetsenbord te klikken.
Bij jou zal dit venster er wel wat anders uit zien, maar omdat we momenteel hiervan niks nodig hebben klik je de knop "Scriptassistentie" en het pijltje? Dit geeft ons een mooi groot Handelingenvenster.

Met frame 1 van de laag AS nog steeds geselecteerd typ je de code stop () ;
Deze code zal de flashfilm stoppen in het eerste frame, met andere woorden, de auto blijft staan uiterst rechts.
Had je deze ActionScript-code geplaatst in bvb frame 50, dan had de flashfilm 50 frames afgespeeld alvorens te stoppen, en had de auto gereden tot halverwege het podium.
Ter informatie:
Je kunt zien bovenaan in het handelingenvenster dat je ActionScript-code aan het toevoegen bent aan een frame. Mocht je bezig zijn aan een knop zou hier het woord knop worden getoond.

 
Nu de flashfilm is gestopt moeten we iets vinden om deze terug te laten rijden.
Dit kan gebeuren door een knop.
Heb je geen zin om een knopsymbool te maken, Flash heeft er standaard een aantal in zijn bibliotheek. Je kunt deze openen door te klikken op de knop "Venster" te kiezen voor "Algemene bibliotheek" in het drop-downmenu en te klikken op "Knoppen".
Maak een nieuwe laag aan, en sleep een instantie van een knop op het podium.
Geef deze een instantie een naam in het eigenschappenvenster.
Wens je tegen een instantie op het podium te converseren via ActionScript, moet je deze instantie steeds een naam geven.
We openen terug het handelingenvenster en voegen de volgende code toe.

Een woordje uitleg:
we beginnen onze code met de naam van de instantie:
groen
gevolgd door een punt.
Het tweede dat je flash moet laten weten is dat het een methode is, de methode addEventListener.
Een methode is iets wat je kunt doen, of beter gezegd wat Flash kan doen.
Vervolgens openen we de haakjes en vertellen Flash op welke gebeurtenis hij moet wachten voor hij de code uitvoert, dit is dus de MouseEvent gevolgd door een punt, vervolgens vertellen we hem wat dit MouseEvent is, in dit geval CLICK, we typen een komma, en als laatste geven we nog een naam van de functie in, die Flash moet uitvoeren wanneer aan deze voorwaarden zijn voldaan.

In dit geval heb ik deze functie de naam knopClicked gegeven.
 
Vervolgens gaan we de functie schrijven.

We beginnen met het woord function gevolgd door een spatie en de naam van de functie, in dit geval knopClicked.
We openen de haakjes en typen event:MouseEvent sluiten de haakjes en typen :void
Void is een functie die geen waarde afgeeft. Met andere woorden dit is een functie die enkel iets doet en geen verdere informatie verstrekt. Maar dat moet je voor deze cursus allemaal niet onthouden.

Vervolgens bepalen we de functie. Een functie begint steeds met open accolade en eindigt steeds met een gesloten accolade.
Tussen deze twee plaats je de actie, in dit geval play ();

Test je film
De film zal zich natuurlijk niet herhalen want wanneer de afspeelknop terug aan frame1 komt, krijgt ie weer de opdracht de film te stoppen.
Wens je deze auto terug te zien rijden, klik je nogmaals op de knop.
Het meest voor de hand liggend zou zijn dat je een knop maakt om de auto te stoppen en één om de auto te doen rijden.
Veel hoef je hiervoor niet te doen.
Een knop toevoegen aan de tijdlijn en deze een instantienaam geven.
De actie Stop verwijderen uit de eerste frame.
De rest van de code kopiëren en plakken, plus de naam van de instantie en de functie aanpassen.
Probeer dit zelf eens uit, mocht het niet lukken, in de Downloadbestanden zit een voorbeeld.
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China