MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Tips Gmail geschreven door Mario Kicken go to : Index
       
Tip 044 Phishing—internetfraude
 
Ik kreeg al enkele vragen over mailtjes van ‘officiële’ instanties, zoals Google en Belfius-bank, waarin naar je wachtwoord/pincode wordt gevraagd.
Jammer genoeg ging een persoon in op de vraag en bezorgde hun zijn wacht-woord.
Na een tijdje werd de account dan ook gehackt.
 
Dit is een duidelijk voorbeeld van phishing! Zogenoemde internetfraude. De oplichters doen zich voor als een organisatie om zo aan je wachtwoord of bankgegevens te geraken.
“Wat is het, hoe gaan ze te werk en wat kan je eraan doen?”, vraag je je mis-schien af?
In deze tip vertel ik je er alles over.
 
Wat is het?
Phishing is een vorm van fraude, maar dan op het internet. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te misleiden en te lokken naar een valse (bank)website.
Deze valse website is gemaakt door fraudeurs en zal erg lijken op de originele website.
Als je op deze valse website inlogt, krijgt de fraudeur toegang tot je gege-vens, met alle gevolgen van dien.
 
Fraudeurs kunnen je ook opbellen en zich voordoen als een medewerker.
De ‘medewerker’ vraagt naar enkele cijfercodes of wachtwoorden zogezegd om de account te beschermen.
Deze werkmethode krijgt de naam vishing
 
Het komt ook vaker voor dat fraudeurs toegang proberen te krijgen tot accounts van online spellen. Denk aan bedrijven zoals Steam of Blizzard
 
Hieronder zie je 2 afbeeldingen van de ING-bank. Links zie je officiële website, rechts een fraudeleuze nepwebsite.
 
 
Hoe gaan ze te werk?
De fraudeurs gaan meestal op volgende manier te werk:
Afbeelding afkomstig van Belfius.be:
 
  1. E-mail
    Je ontvangt een e-mail van je bank of organisatie. De-ze e-mails hebben meestal een dringend en alarme-rend karakter.
    Denk aan: het verhogen van je beveiliging, een dringende beveiligingsupdate, een hoogstnoodzakelijk veilig-heidscontrole, het vervallen van je account, ….
 
  1. Website
    In deze e-mail vind je vaak een link terug naar een website, waar je dan je gegevens dient in te vullen. Deze valse website lijkt sterk op de originele web-site. Op deze website wordt je gevraagd om een aantal velden in te vullen of een handeling uit te voeren.
 
Hoe herken je phishing?
Er zijn een aantal trucjes die je kunt toepassen om de informatie te verifiëren:
  1. E-mail
    • Misleidende e-mails staan meestal vol schrijf– en grammaticafouten
 
  • Kijk naar de afzender van de e-mail.
 
  • De organisatie zal je NOOIT naar vertrouwelijke gegevens vragen via e-mail
 
  1. Website

Is de website wel echt?

  • Bekijk de URL van de website eens in detail.
  • Wordt er gebruikt gemaakt van een beveiligde verbinding (https://)
  • Kan je op de website ook andere dingen aanklikken?
 
 
  1. Telefoon
De organisatie zal je NOOIT naar uw vertrouwelijke gegevens vragen via telefoon.
  • Vraag naar de naam van de medewerker
  • Vraag extra informatie en vraag door
  • Klopt het telefoonnummer wel waarmee ze je opbellen? Een buitenlandse nummer voor je eigen bank? …
  • Gebruik je buikgevoel! Vertrouw je de zaak niet, vraag dan naar een persoonlijke afspraak.
 
Wat kan je eraan doen?
Je kreeg zo’n verdachte e-mail of telefoon?
  1. Bank
    • Verwittig onmiddellijk je bank. Ook als je geen vertrouwelijke informatie hebt gegeven. Zo kan de bank een procedure opstarten om de fraudeurs te stoppen en/of je rekeningen te blokkeren.
    • Bel ook naar card stop (070/ 344 344)
  1. Uw computer
    • Zorg voor een zeer goede beveiliging van je computer. Dat begint met een antiviruspakket dat altijd de laatste updates bevat.
    • Update ook telkens je besturingssysteem. Bijna wekelijks brengt Windows /Apple zo’n updates uit.
    • Zorg voor een firewall. (soms zit dit in je antiviruspakket)
    • Update alle programma’s op je computer als er update uitkomt
  1. Gmail
    • Net zoals SPAM heeft Gmail ook een systeem om phishing aan te pakken.
      Wanneer zo’n verdachte e-mail in je Postvak IN verschijnt meld je dit best aan Gmail.
Hoe?
    • Open het bericht dat je wilt rapporteren in Gmail
    • Klik op het kleine pijltje naast de beantwoordknop.
    • Selecteer “Phishing melden”
 
Door berichten te melden help je het Gmail-systeem van dat voorbeeld te leren zodat berichten in de toekomst nauwkeuriger worden gemarkeerd en meteen bij Spam terecht komen.
Meer info vind je op http://www.veiligbankieren.nl/nl/
of https://www.ing.be/nl/retail/Pages/phishing-video.aspx?WT.xac=fip_rhc_txt1
 
Heb je vragen over deze tip, mail me
 
 
 
 
Index

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China