MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Google Analytics go to : Index - Volgende
       
Les 1 Google Analytics introductie  
 
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is het statistiekenpakket van Google waarmee het bezoekersaantal van je website kan worden bijgehouden.
Het is eenvoudig in gebruik en vooral, het is volledig gratis te gebruiken.
Niet enkel de bezoekers die via Google je site hebben gevonden, maar alle bezoekers van je website worden hierin geregistreerd.
Naast de aantallen bezoekers kan ook het gedrag van deze websitebezoekers geanalyseerd worden via Google Analytics.
Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel pagina's bekeken werden, welke dat waren en hoe lang ze naar een pagina hebben gekeken.
Wanneer je een Google AdWords campagne hebt opgezet, of Google Adsense advertenties hebt geplaatst op je website, zullen deze worden gekoppeld aan Google Analytics.
In het eerste geval zal Google Analytics een onderscheid maken tussen de bezoekers via de organische kant van Google (2) (gratis koppelingen) en deze via AdWords (1) (de betaalde koppelingen).
Zoals je opmerkt in onderstaande afbeelding, staat GratisCursus.be nummer 1 bij een zoekopdracht wanneer je de betalende adverteerders niet meerekent.
 
In het tweede geval zal Google Analytics bijhouden hoeveel je hebt verdiend met de advertenties (2) die zijn geklikt.
Voor alle duidelijkheid, 75% van deze opbrengsten gaat naar Google, 25% gaat naar diegene die de geklikte advertenties heeft geplaatst op zijn site.
Dus tenzij je Google bent, rijk ga je hier zeker niet van worden.
In tegendeel, GratisCursus.be moet elk jaar vechten om te overleven.
 
De bedoeling van Google Analytics is dat je door middel van opgeslagen gegevens, je website kunt analyseren op verschillende manieren.
Bijvoorbeeld, belangrijke vragen zijn:
Hoe presteert mijn website?
Wie zijn mijn bezoekers?
Van waar komen deze bezoekers?
Hoe lang blijven deze op mijn site?
Welke zijn de meest bezochte pagina's?
En, heel belangrijk, hoeveel verdien ik aan mijn site?
In het geval GratisCursus.be is dit, als er al iets is, uiteraard niet veel, maar iedereen is niet zo dom, dus wens je in de meeste gevallen wel iets te verdienen wanneer je in je site hebt geïnvesteerd.
Op deze vragen en nog veel meer, geeft Google Analytics je een antwoord.
 
Hoe werkt Google Analytics?
Zoals iedereen wel zal weten, is elke site die is gepubliceerd op het Internet geplaatst op een Server.
Deze server slaat verschillende informatie op van de bezoeker en geeft deze informatie weer in het Cpanel van je site. Althans voor GratisCursus.be is dit het Cpanel. Jou Host ken ik niet, maar ik ben er zeker van dat deze iets gelijkaardigs aanbiedt.
Zo heb je o.a. het aantal bezoekers per maand, en per dag.
 
Google Analytics doet eigenlijk net hetzelfde, alleen veel uitgebreider.
Om Google Analytics te laten werken voor jou site, moet je JavaScript-code toevoegen aan de HTML-code van al je pagina's.
Deze code wordt jou bezorgd wanneer je een Google Analytics Account aanmaakt.
Hoe we deze aanmaken zien we in het volgende deel van deze les.
 
Maken Google Analytics account
Om Google Analytics te gebruiken heb je een Google account nodig.
Heb je geen Google account klik je hier om een gratis account te maken.
Vervolgens log je in bij Google Analytics http://www.google.be/analytics voor België,
en http://www.google.nl/analytics voor Nederland.
Geef het e-mailadres en wachtwoord van uw Google-account in, en klik op "Aanmelden".
Vervolgens klik je de knop “Meld u aan voor Google Analytics”.
 
In het volgende scherm typ je de URL van je website in.
Eventueel geef je het account een naam, kies je een land, en geef je een tijdzone in.
 
Het volgende scherm lijkt me duidelijk.
Vul je contactgegevens in, klik op doorgaan en keur de overeenkomst goed door het vakje onderaan aan te vinken.
Klik vervolgens op doorgaan.
 

Je account is nu aangemaakt.
Voordat Google Analytics je website kan gaan meten moet je eerst een code aan je website toevoegen. Deze code moet op elke pagina van je website terugkomen!

Kopieer deze code en plak deze voor de </body> tag in de HTML-code van je pagina('s).
Upload al deze pagina's naar de server.

 
Wanneer je nu naar de Google Analytics account gaat (of op doorgaan klikt), zal je eerst moeten controleren of dat de code goed is geïnstalleerd. Dit doe je door de knop “Status controleren” te klikken
Wanneer alles goed is geïnstalleerd, is Google Analytics klaar om de metingen uit te voeren.
Wanneer je nu naar je Google Analytics account gaat en klikt op rapporten weergeven zie je de statistieken.
Let wel op, het duurt een aantal uren voordat de eerste gegevens beschikbaar zijn!
 
 
Index - Volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China