MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus SketchUp   Index - vorige - volgende
       
Les 15 3D tekenen (4)  
 
3D tekenen met het gereedschap "Cirkel"
Hetzelfde dan bij het tekenen van een 3D vierkant, draai je de werkruimte doormiddel van het gereedschap "Beeld draaien" totdat de blauwe as verticaal de op de groene of de rode as is gepositioneerd.
Eventueel gebruik je hiervoor de knoppen "Voor", "Links", "Rechts" of "Achter" in de werkbalk "Aanzichten".
Om de cirkels te verplaatsen gebruik je het gereedschap "Verplaatsen/kopiëren", eventueel samen met de pijltjestoetsen op je toetsenbord, om deze horizontaal, verticaal, of in de diepte te verplaatsen. Selecteer hiervoor eerst de cirkel, selecteer het gereedschap "Verplaatsen/kopiëren" in de gereedschapbalk, hou één van de pijltjes op je toetsenbord ingedrukt terwijl je de cirkel verplaatst.
Met het naar boven- of onderwijzend pijltje kan je enkel de cirkel verticaal verplaatsen.
Met het naar linkswijzend pijltje kan je enkel de cirkel horizontaal verplaatsen.
En met het naar rechtswijzend pijltje ingedrukt kan je deze verplaatsen verticaal, horizontaal en in de diepte.
 
Om van je cirkel een ander figuurtje te maken zal voor iedereen ook wel duidelijk zijn denk ik, maar toch geef ik een voorbeeld.
1. Met het gereedschap "Boog" teken je een boog in het cirkeltje.
2. Met het "Gummetje" verwijder je de buitenrand van het cirkeltje.
Resultaat, je hebt een maan (3).
 
Van cirkel tot bol

Om van een cirkel een bol te maken teken je een cirkel in een cirkel zoals in onderstaande afbeelding en selecteert één van de twee cirkels met het Select tool (1).
Hoe je dit moet doen zou je nu wel al moeten weten.
Je selecteert het gereedschap "Volg mij" in de gereedschapbalk, en klikt met dit gereedschap op de niet geselecteerde cirkel (2).
That's it (3).

Meer over het "Volg mij" gereedschap wanneer ik het uitgebreid heb over dit gereedschap, in één van de volgende lessen.
 
3D tekenen met de gereedschappen "Boog" en "Vrije stijl"
Ook hier hetzelfde principe dan de vorige tekentools.
Eerst draai je ook hier de werkruimte doormiddel van het gereedschap "Beeld draaien", totdat de blauwe as verticaal op de groene of de rode as is gepositioneerd. Of je gebruikt de knoppen in de werkbalk "Aanzichten".
 
2D-figuur op of in een 3D-figuur tekenen

Wanneer we een figuur, bijvoorbeeld een cirkel willen tekenen op een 3D-figuur, zal SketchUp automatisch de positie van de te tekenen figuur aanpassen aan de as-positie van het vlak van de 3D-figuur (foto 1,2 en 3). Precies een magneet.
Soms is dit wat je wenst, soms ook niet.

Wanneer dit niet het geval is, en je wilt het 2D-figuurtje evenwijdig tekenen met een andere as, hou je eerst de muisaanwijzer over het vlak dat is gebaseerd op de juiste as.
Je houdt de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt.
Je verplaats de muisaanwijzer naar de positie van het vlak waar je wel wil tekenen, en klikt en sleept tot je de gewenste afmeting hebt bereikt van het 2D-figuurtje.
Van zodra je begint te tekenen mag je, maar moet je niet, de Shift-toets loslaten.
Wanneer je figuur de gewenste afmeting heeft laat je de muisknop los, en klaar is kees (4).

 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China