MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus SketchUp   Index - vorige - volgende
       
Les 17 Push/Pull tool (2)  
     
Vlak verdelen
Wanneer we een vlak, maakt niet uit welk vlak, van onze kubus verdelen in meerdere vlakken, bijvoorbeeld zoals in onderstaande figuur met het gereedschap "Lijn" en het gereedschap "Cirkel" (1), kunnen we deze elk afzonderlijk induwen of uittrekken (2).
 
Wensen we een tweede vlak op dezelfde hoogte uit te lijnen met een ander vlak, dan klik je met de Push/Pull tool geselecteerd eerst op het uit te trekken vlak, je verplaatst de cursor tot boven het reeds uitgetrokken vak, en wanneer er de tekst "Op vlak" (On Face) (1) verschijnt klik je nogmaals.
Dit zal automatisch beide vlakken uitlijnen op dezelfde afstand (2).

De twee uit te lijnen vlakken hoeven niet in één figuur te staan, dit kunnen ook twee geheel afzonderlijke figuren zijn, waarvan je twee vlakken wil uitlijnen met elkaar.

Tip 1:
Wanneer je iets hebt uitgetrokken of ingeduwd en je wil dit toch liever niet, dan kun je bovenvermelde methode ook gebruiken om beide figuren weer in uitgelijnde positie te plaatsen.
Bijvoorbeeld, je hebt een cirkeltje in je kubus dat je hebt uitgetrokken. Dan klik je met het Duwen/Trekken gereedschap eerst op het cirkeltje, je beweegt de muisaanwijzer over het vlak van de kubus, en wanneer je de tekst "Op vlak" (On Face) te zien krijgt klik je nogmaals.

Tip 2:
Wanneer je een figuur hebt uitgetrokken of ingeduwd, en je wil een tweede figuur op dezelfde hoogte brengen, hoef je deze tweede figuur enkel te dubbelklikken met gereedschap Duwen/Trekken.
SketchUp onthoudt de afstand van de laatst geklikte Duw/Trek opdracht.

 
Figuur doorduwen
Om een vlak, in dit geval de cirkel, door de kubus te duwen, klik je eerst de cirkel (1), je beweegt de muisaanwijzer als het ware door de kubus, en je klikt nogmaals wanneer je de gewenste "doorduwgrootte" hebt bereikt (2).
 
Wens je een gat te maken van een figuur, in dit geval een cirkel, klik je eerst de cirkel, je beweegt de muisaanwijzer tot het middelpunt, of eindpunt, maakt niet uit, van het achterste vak van de kubus, en klikt nogmaals.
Het resultaat is een mooi gat, en voor de eerste maal is dit niet in de Belgische begroting.
Mocht je niet in staat zijn het middelpunt, of eindpunt van het achterste vak te selecteren, duw je eerst in dit geval het cirkeltje tot voorbij het laatste vak van de kubus (2) en klikt, zodat deze er doorsteekt.
Je selecteert je het gereedschap "Beeld draaien", en draait de figuur, zodat je toch het achterste vlak kunt zien. Selecteer terug het gereedschap "Duwen/Trekken", klik het zojuist doorgeduwde vlak, de cirkel dus, beweeg de muis over het achterste vlak van de kubus, en wanneer je de tekst "Op vlak" te zien krijgt, klik je nogmaals (3).
Tip:

Allemaal vlugger kan het wanneer je werkt met de sneltoetsen of, voor wie dat heeft, een derde muisknop of een muiswieltje dat dient als derde knop.
Wanneer je hierop klikt schakel je snel over van het ene gereedschap naar het andere.
Heb je dit niet, kun je nog steeds de sneltoetsen O voor Orbit ("Beeld draaien"), P voor Push/Pull (Duwen/Trekken) gebruiken.

In beide gevallen hoef je niet nog eens eerst de doorgeduwde cirkel te klikken met het gereedschap "Duwen/trekken", maar zal deze wanneer je schakelt tussen de twee gereedschappen, "kleven" aan je muisaanwijzer en hoef je enkel de muisaanwijzer te bewegen over het achterste vlak.
Wanneer de tekst "Op vlak" verschijnt klik je.
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China