MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus SketchUp   Index - vorige - volgende
       
Les 18 3D-figuren snijden (1)  
 
Buitenzijde/Binnenzijde
Ik heb het reeds gehad in les 14 over het verschil in kleur van de buitenkant en de binnenkant van een figuur in SketchUp, maar hierover wil ik het toch nog wat uitgebreider over hebben, want soms is het resultaat niet wat het zou moeten zijn.
Bijvoorbeeld, we hebben een kubus getekend met langs één zijde een cirkeltje.
Wanneer we dit cirkeltje uittrekken tot een cilinder is er geen probleem, de buitenkant van de cilinder is wit, net als de buitenkant van de kubus, prima dus(1).
Wanneer we de cirkel in de kubus duwen, wordt deze blauw gekleurd (2), net als de binnenkant van de kubus. Ook hier nog geen probleem.
Wanneer we echter de cirkel door de kubus duwen loopt het fout (3). Wanneer we de cilinder buiten de kubus duwen, blijft deze nog steeds blauw gekleurd.
Wanneer je de kleur van het deel van de cilinder dat buiten de kubus uitsteekt, zou wijzigen op de manier zoals we hadden gezien in les 14, dan wijzigt de hele cilinder van kleur, ook het gedeelte dat zich in de kubus bevindt, dus dit is niet goed.
Diegenen onder jullie die alle lessen tot hiertoe aandachtig hebben gevolgd, zullen wel weten dat het normaal is dat deze cilinder helemaal van kleur wijzigt, en dit om de eenvoudige reden dat deze uit één deel bestaat, en daardoor volledig werd geselecteerd wanneer we deze rechtsklikken.
Met andere woorden, we moeten het deel van de cilinder dat zich buiten de kubus bevindt, en het deel van de cilinder dat zich binnen de kubus bevindt, verdelen of snijden, noem het zoals je wil, in twee afzonderlijke delen.

Hoe we dit doen bij twee overlappende 2D-cirkels hadden we reeds gezien in les 8, "Snijpunt/ Eindpunt klikken", weet je nog?

 
Het snijden van 3D-figuren
Wel, hetzelfde moeten we doen voor 3D-figuren.
We weten dat de cilinder is gemaakt uit een cirkel, we weten dat een cirkel standaard bestaat uit verschillende segmenten, standaard 24.

Met andere woorden, onze cilinder bestaat ook uit 24 segmenten.
Wanneer we inzoomen op onze cilinder wordt dit duidelijk, je ziet de verschillende segmenten, aangeduid door de tekst "Snijpunt" (Intersection voor diegenen met een Engelse versie), wanneer je de muisaanwijzer beweegt over de rand tussen de cilinder en de kubus.

Wat je zou kunnen doen is al deze segmenten één voor één klikken met het Line tool, zodat het deel van de cilinder aan de binnenkant van de kubus, gescheiden wordt van het deel dat ligt aan de buitenkant van de kubus.
Maar dit kan vlugger.
Rechtsklik hiervoor de cilinder en kies "Snijden" - "Snijden met model" in het drop-downmenu.
Onze cilinder is nu verdeeld in twee delen.
Wat je nu moet doen om de kleur van het binnenste deel te wijzigen, zul je nu wel al weten.
Nog een tip.
Is heel je figuur verknoeid met witte vlakken en blauwe vlakken, dan hoef je deze niet allen één voor één te wijzigen in de juiste kleur met de optie "Vlakken omkeren" (Reverse Faces), zoals we hadden gezien in het begin van deze les, maar hebben we een andere optie die al deze kleuren in één keer vervangt.
Rechtsklik een vlak met de juiste kleur, en kies "Vlakken richten" (Orient Faces) in het drop-downmenu.
Dit zal alle vlakken voorzien van deze kleur, de witte kleur dus.
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China