MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus SketchUp   Index - vorige - volgende
       
Les 22 De werkbalk "Wijziging" (1)  
     
Het gereedschap "Verplaatsen" gebruiken bij 3D figuur
Dat we het gereedschap "Verplaatsen" gebruiken om objecten te verplaatsen, zouden we ondertussen wel al moeten weten. Om een figuur te verplaatsen naar een specifieke plaats, bijvoorbeeld tegen de rand van een ander figuur, selecteer je eerst de hele figuur, klik je een eindpunt van deze figuur, je beweegt de muisaanwijzer over de rand van de tweede figuur en klikt nogmaals. Dit zal het referentiepunt van de eerste figuur plaatsen op juist dezelfde hoogte dan het referentiepunt van de tweede figuur.
Waar je deze ook plaatst, maakt niet uit, maar wanneer je het ergens wil plaatsen op een correcte positie, klik je eerst het punt dat je wil uitlijnen, en daarna het punt waarop je wil uitlijnen.
Wanneer we de muisaanwijzer bewegen op Lijn (On Edge), het Eindpunt (Endppoint) of het middelpunt (midpoint), kunnen we de vorm van het 3D object wijzigen.
Om de vorm te wijzigen beweeg je de muisaanwijzer over het punt in de figuur waarvan je de vorm wil wijzigen (1), je klikt en beweegt de muisaanwijzer in de richting dat je de vorm wil wijzigen en je klikt nogmaals (2)wanneer je deze hebt bereikt.
 
Je kunt het gereedschap "Verplaatsen" gebruiken om 3D figuren te verplaatsen, te vervormen en zelfs te verdraaien.
 
Auto-fold

Soms kan het zijn, wanneer je een oppervlak van het 3D figuur in een bepaalde richting wil vervormen met het gereedschap "Verplaatsen", dat SketchUp je beperkingen oplegt voor de richting dat je de vorm wil wijzigen.
Bijvoorbeeld in onderstaande afbeelding kan ik enkel de vervorming in de verticale as toepassen.

De reden waarom SketchUp deze beperkingen toepast heeft meestal te maken met het aantal vouwlijnen SketchUp moet inbrengen in de figuur.
SketchUp doet dit enkel om te controleren of je wel zeker bent dat je dit oppervlak in deze richting wil verplaatsen.
Ben je zeker dat je dit wil verplaatsen, hou dan de Alt-toets op je toetsenbord ingedrukt terwijl je dit vlak versleept. Op deze manier weet SketchUp zeker dat je dit wenst te doen.
 
Van cilinder tot kegel

Om van een cilinder een kegel te maken, maken we gebruik van het gereedschap "Verplaatsen"..
Plaats de muisaanwijzer over de rand van de cilinder.
Wanneer deze wijzigt in een zwarte rand klik je de eerste maal en beweeg je de muisaanwijzer.

Mocht het zijn dat je het juiste eindpunt (endpoint) niet vindt in de rand, beweeg je de muisaanwijzer over de mantel van de cilinder, wanneer er een blauwe stippellijn verschijnt beweeg je de muisaanwijzer verticaal naar omhoog of naar omlaag, afhankelijk van welk vlak je de afmeting wil wijzigen, over de rand. Dit brengt je over het juiste eindpunt (endpoint) in de rand (1).

Wanneer deze dus wijzigt in een zwarte rand (2) klik je de eerste maal en beweeg je de muisaanwijzer.
Wanneer je de juiste diameter hebt bereikt, klik je een tweede maal (3)

 

Om een kegel te maken beweeg je de cursor helemaal tot het middelpunt van het vlak. (1)

Wens je het bovenste vlak en het onderste vlak evenredig groter of kleiner te maken, klik je ergens op de blauwe stippellijn in de mantel van de cilinder, je verplaatst de muisaanwijzer, en wanneer je de juiste afmeting hebt bereikt klik je nogmaals (2).

Wens je van je kegel terug een cilinder te maken, klik je de blauwe stippellijn in de mantel van de kegel.
Je beweegt de muisaanwijzer volledig naar het middelpunt van de kegel totdat hiervan enkel een rechte brede balk van overblijft (3), daarna beweeg je de muisaanwijzer terug naar buiten.
Klik wanneer je de juiste diameter voor de cilinder hebt bereikt (4).

Die laatste klik kun je vervangen door een diameter in te typen in het VCB-vak.

 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China