MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus SketchUp   Index - vorige - volgende
       
Les 47 Foto overtrekken (1)  
 
Voorzijde

We hebben de mogelijkheid in SketchUp om een foto te gebruiken als sjabloon voor onze figuur die we gaan tekenen.
In dit voorbeeld heb ik een foto van een Dell computer van de voorzijde en één van de achterzijde.
Moet het allemaal een perfect zijn zou ik nog één van de bovenkant moeten hebben, maar die heb ik niet. Maar goed, ik moet roeien met de riemen die ik heb, en tenslotte dit is toch maar een voorbeeld.
Het is maar dat je begrijpt hoe je het moet doen.

Het eerste wat je doet is de foto importeren in een blanco SketchUp file.
Klik hiervoor de knop "Bestand" in de menubalk, en kies "Importeren" in het drop-downmenu.
Selecteer de foto op je computer die je wil importeren, selecteer het aanvinkvakje "Gebruiken als nieuwe overgetrokken foto" en klik de knop "Openen".
Mocht je de foto niet zien in het dialoogvenster klik je het naar benedenwijzend pijltje naast het vak "Bestandstypen", en selecteer je "Alle ondersteunende afbeeldingstypen".

Dit importeert de foto in SketchUp.
Het tekenpaneel is nu gevuld met een raster plus een aantal lijnen, die we moeten instellen als basis voor de verschillende assen.
Het eerste wat je doet is het beginpunt van de schets bepalen. Dit is het punt waar je de figuur zal beginnen tekenen (1).
Vervolgens bepaal je de rode en de groene assen onderaan en bovenaan de foto (2). In welke volgorde je dit doet maakt niet uit.
Deze bepalen het perspectief van de figuur die we gaan tekenen.
Dus hoe zorgvuldiger je deze plaatst, hoe preciezer de overtrokken3D-figuur zal zijn.
Zoom indien nodig wat in met het scrollwieltje van je muis.

In het dialoogvenster "Foto overtrekken" kun je eventueel een afstand instellen om het raster in te stellen in het model. Als je niet weet hoe hoog, in dit geval de computer is, dan doe je maar een gok. Zoveel maakt dit niet uit.
Klik de knop "Gereed" wanneer al je assen zijn geplaatst.

Nu het perspectief van de foto voor de figuur is ingesteld, selecteer je het gereedschap "Vierkant".
Teken een vierkant vanaf het ingestelde beginpunt tot de bovenzijde van de foto.
Dit zal het achterste vlak worden van de figuur zijn die we tekenen.
Selecteer het duw/trek gereedschap, beweeg de muisaanwijzer over het getekende vlak.
En beweeg deze naar voor, totdat de kubus de volledige foto overtrekt.
Door te klikken op het aanvinkvakje "Model" kun je de weergave van de kubus uitschakelen om even te controleren.
Klik de knop "Texturen projecteren vanaf foto" wanneer je tevreden bent.
En dit is wat we hebben.
In de volgende les gaan we verder.
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China