|
|
|
|
|
|
Tips Photoshop |
|
go to : Index |
|
|
|
|
|
|
Tip 171 |
|
|
Deze Tip werd geschreven door mezelf
|
|
3D-licht - Deel 1 |
In deze tip toon ik jullie op vraag van Evy hoe je een 3D-licht kunt maken.
Voor deze tip heb je een extended versie van Photoshop nodig.
Maar dat zal iedereen nu wel al weten.
|
Wens je de bestanden uit deze tip te ontvangen, klik hier. |
|
We beginnen met het openen van een nieuw document, grootte 500X500 pixels, en een zwarte achtergrond. (1)
Klik vervolgens de knop "Nieuwe laag maken" (2).
Klik vervolgens de knop 3D in de menubalk (3), kies "Nieuwe vorm van laag" en klik "Cilinder".
Dan hebben we dit: |
|
|
Vervolgens openen we het 3D venster.
Klik hiervoor "Venster" (1)in de menubalk, en klik "3D".
Dit opent het 3D-venster (2).
Selecteer het "Netten"-icoontje (3).
Dit geeft ons voor elk van de oppervlakken van de cilinder een vlak, eigenlijk een net, dat we kunnen bewerken (4).
Je hebt het bovennet, het ondernet en het cilindernet. |
|
|
Een bovennet en een ondernet hebben in dit voorbeeld niet nodig, dus deze schakelen we uit door de respectievelijke oogicoontjes te klikken 1).
Dit geeft ons enkel de mantel van de cilinder weer (2).
Het is deze mantel die we gaan voorzien van een structuur.
Weke structuur?
Wel als we deze maken uit strepen of iets wat er op lijkt, en we passen deze toe op onze mantel en we weten dat onze mantel rond is, dan hebben we cirkels. Toch?
We zien wel. |
|
|
Selcteer het derde icoontje "Materialen" (1) in het venster 3D.
Klik de map naast het vak "Dekking" (2), en kies "Nieuwe structuur" (3) in het pop-uplijstje.
Dit hadden we ook al eens gezien in de vorige tip. |
|
|
In het venster dat verschijnt geef je dezelfde afmetingen in als je bestand, 500500 pixels dus, en klik je de knop OK. |
|
|
|
>
|
|
We gaan verder in het volgende deel |
|
Deel 1 - Deel 2 - Deel 3 - Deel 4 |
|
Index |