|
|
|
|
|
|
Tips Photoshop |
|
go to : Index |
|
|
|
|
|
|
Tip 232 |
|
|
Deze Tip werd geschreven door mezelf.
|
|
Houten plankje - Deel 1 |
Op vraag van Willem leg ik jullie uit hoe je een gat in een (houten) 3D plankje maakt.
|
Wens je de bestanden uit deze tip te ontvangen, klik hier. |
|
|
|
We beginnen met het maken van een nieuw bestand, bv 500X500 pixels met een witte achtergrond.
Klik de knop "Nieuwe laag maken" (1), en geef deze laag een kleurtje.
Maakt niet uit welke kleur, deze gaan we straks in onze 3D afbeelding toch wijzigen met een foto van hout. Het is trouwens van deze nieuwe laag dat het 3D object wordt gemaakt. |
Vervolgens tekenen met het gereedschap "Aangepaste vorm" een pad in de afbeelding.
Kies hiervoor het gereedschap"Aangepaste vorm" in de gereedschapbalk (2), kies "Paden" in de optiebalk (3) en selecteer een vorm (4).
Klik en sleep in de afbeelding om het pad van de vorm te tekenen (5). |
|
|
Vervolgens voeg ik er nog een tweede vorm aan toe.
Dit keer kies ik een konijn. Dit zal het gat worden in het plankje.
Met nog steeds de optie "Paden" geselecteerd in de optiebalk, teken je het konijn in de afbeelding. |
|
|
Nu heb je twee tijdelijke paden getekend.
Dit kun je zien wanneer je het venster paden opent. |
|
|
Klik vervolgens de knop "3D" in de menubalk, kies "Repousé" in het drop-downmenu, en klik "Geselecteerd pad". |
|
|
In het Repousé venster geef je een diepte in van 0,05, dit is dik genoeg voor het plankje, en kies je als Type: Gat.
Dit maakt van ons tweede pad, het konijn dus, een gat in de plank.
Sluit het repousé venster. |
|
|
Vervolgens gaan we onze plank eruit laten zien als een plank.
Klik de knop "Venster" in de menubalk, en kies "3D" in het drop-downmenu. |
|
|
>
|
|
We gaan verder in het volgende deel |
Index |