MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

 
  Tips Photoshop   go to : Index
         
  Tip 312    
Deze Tip werd geschreven door Elly.
 
3D tekst in CS6 en CC - Deel 7
  1. Nu zijn alle materialen van de tekst bewerkt en met structuur bedekt. Activeer in 3D palet Huidige weergave en bekijk de afbeelding of die naar je wens is. Indien je wenst kun je het licht nog bewerken en/of licht toevoegen. Activeer in 3D palet Oneindig licht 1 en je ziet dat het Eigenschappenpalet weer veranderd is met andere instellingsmogelijkheden en op je document zie je nu een grote cirkel met een bol in het midden en een hendel er aan. Ga met je muis over de tekst en je ziet de muisaanwijzer weer veranderen; klik maar met je muis op die hendel en beweeg wat, je ziet dan dat de stand van het licht verandert. Ook de schaduw verandert met de stand van het licht. Je kunt hem alle kanten in draaien, dus probeer maar wat uit en zoek een stand die je bevalt. In het Eigenschappenpalet kun je nog de kleur van het licht aanpassen en de intensiteit van het licht; de schaduw kun je uitvinken indien je die niet wenst óf de zachtheid aanpassen, zodat de schaduw niet zo scherp is.
 
  1. Ook kun je nog lichten toevoegen aan de scene: klik in het 3D palet onder in de balk op het lampje, dan kun je kiezen uit Nieuw puntlicht, Nieuw spotlicht en Nieuw oneindig licht; probeer gewoon wat uit en wanneer je lichten weer wil verwijderen klik met rechtermuisknop in het 3D palet op het desbetreffende licht en klik op Object verwijderen óf sleep het naar het prullenbakje onder in de balk
  1. Dan is er nog één ding dat ik wil aantippen: activeer in 3D palet Omgeving, het Eigenschappenpalet verandert wederom; ook hier kunnen aanpassingen gemaakt worden aan de Globale omgeving en het Grondvlak. De Globale omgeving kun je van kleur veranderen, de Intensiteit aanpassen en de Schaduw uitvinken of verzachten (dit is niet de schaduw op de grond, maar van de omgeving), IBL zou ik niet uitvinken, dan wordt alles donker (probeer maar eens uit); Bij het Grondvak kan de kleur van de schaduw worden aangepast en de dekking; tevens kan er reflectie worden toegevoegd met een kleur, dekking en ruwheid; standaard is er geen reflectie (Dekking en Ruwheid staan op 0%), indien je een reflectie wenst, geef dan eerst een waarde bij Dekking, daarna kun je indien gewenst een andere kleur kiezen en de ruwheid aanpassen. Ook hier geldt....probeer wat uit en zie wat het resultaat is. Dan is er nog Achtergrond (het onderste), daar kan een achtergrond toegevoegd worden door op het mapje te klikken en kiezen voor Nieuwe structuur of Structuur laden (zoals eerder in de les behandeld is); daarmee wordt de gehele achtergrond van de afbeelding voor zien van die afbeelding, maar dat kan natuurlijk ook zelf gemaakt worden in het lagenpalet van het document
 
  1. Hiermee zijn we aan het eind gekomen van deze les en is er een tipje van de sluier gelicht van de mogelijkheden met de 3D tekst. We hebben een Vormvoorinstelling voor de tekst gekozen en een Contour voor de Schuine kant; elke ander Vormvoorinstelling en/of Contour geeft een ander resultaat. Probeer ze uit en bekijk het resultaat...het is te veel om allemaal te behandelen. Voor de materialen hebben we enkel Onscherp behandeld, maar ook daar zijn allerhande mogelijkheden om dingen aan te passen...bijv. een reliëf in de structuur van een materiaal verwerken, maar ook hiervoor wil ik zeggen...probeer gewoon een aantal dingen uit om het resultaat van een bepaalde bewerking te zien. Er staat nu een grove en gekartelde tekst op je document; dat kan natuurlijk nog mooi afgewerkt worden, door middel van Rendering, maar dat kost tijd. En afhankelijk van de grootte van het bestand en de sterkte van je PC of laptop zal het sneller gaan of langer duren. Je kunt ten alle tijden een rendering stoppen door op de Esc toets te klikken; ik geef de voorkeur aan een mooi afgewerkte tekst en laat de rendering tot het eind door lopen. In de tussentijd kun niet met photoshop werken, maar wel andere dingen. Tijdens de rendering zie je een blauw raster een aantal keren over je afbeelding gaan. Links onder in je scherm zie je de vordering van de rendering . Om te renderen klik in het Eigenschappen palet onder in de balk op de knop Rendering en de rendering start
 
Hieronder is dan nog het resultaat voor en na Rendering en nog een met een reflectie gemaakt in het Eigenschappenpalet van Omgeving
 

Als de rendering klaar is en ik ben tevreden met het resultaat dan ga ik naar het lagenpalet, klik met rechtermuisknop op de 3D tekstlaag en kies voor Omzetten in slim object. Dit doe ik om vervorming te voorkomen...als ik bijv. de laag dupliceer om iets uit te testen dan is de kans dat de rendering ongedaan gemaakt wordt en het object wederom hoekig en rafelig is zodat de rendering opnieuw moet gebeuren. Daarom zet ik een 3D laag altijd om in slim object. Als er achteraf toch iets aan de 3D gewijzigd moeten worden dan kan dat ook, door dubbelklik op het laagminiatuur van het slim object, een nieuw bestand opent (psb bestand) met de 3D eigenschappen en alles zoals de bewerkingen gedaan zijn. Hier kunnen nog veranderingen gedaan worden, maar let wel...áls er veranderingen gemaakt zijn, dan moet de rendering weer opnieuw worden uitgevoerd, want bij elke handeling in de 3D omgeving zal de rendering teniet gedaan worden. Als het weer helemaal klaar is (veranderingen en rendering), sla dit bestand dan op met Ctrl+S en sluit het bestand. Op je eigen document zul je nu zien dat de wijzigingen zijn opgeslagen in het slimme object. Open je het bestand van het slimme object en er wordt niets gewijzigd, dan hoeft het bestand niet worden opgeslagen en zal het originele document ongewijzigd blijven.

Ik hoop dat ik hiermee geholpen heb om de 3D een beetje te begrijpen.

Succes Elly

 
Denk aan GratisCursus.be
 
>
Terug naar het vorige deel
Deel 1 - Deel 2 - Deel 3 - Deel 4 - Deel 5 - Deel 6 - Deel 7
 
 
 
 
 
 
 

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>