MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Photoshop 3D go to : Index - Vorige - Volgende
       
Les 2 Basiskennis (2)  
 
De 3D-as
De 3D-as beschikt over drie assen.
We hebben de x-as, de y-as en de z-as.
Elk van deze assen heeft drie knoppen
We hebben een knop om het object te verplaatsen op die bepaalde as (1).
We hebben een knop om het object te roteren om die bepaalde as (2).
En we hebben een knop om het object te schalen langs die bepaalde as (3).
En we hebben een knop om het object naar voor of achter te plaatsen (4), met andere woorden uniform te schalen.
Schaduw
Wanneer we een 3D-object maken, wordt dit object automatisch voorzien van een lichtinval met schaduw.
Selecteren we de lichtbron in het deelvenster 3D (1), dan verschijnt er een hendel (2).
Door de hendel te klikken en te slepen wijzigen we de lichtinval.
Wanneer je deze hendel versleept, zal je zien dat de schaduw(3) en de lichtbron (4) zich verplaatsten.
Dit icoon van lichtbron is louter informatief. Dit maakt het voor jou makkelijker te zien van waar het licht komt.
Wens je geen licht en dan ook geen schaduw, dan kun je dit uitschakelen. Maar hierover later meer.
 
Verplaatsen, draaien of schalen van 3D Object
Wanneer je een 3D-object wenst te wijzigen. Maakt niet uit wat je wenst te wijzigen, is het de kleur, de grootte, de diepte, de positie of wat dan ook, waar je steeds op moet letten is dat het deel dat je wenst te wijzigen is geselecteerd in het 3D deelvenster.
Een voorbeeld maakt dit duidelijk.
Wanneer de Kubus is geselecteerd in het 3D deelvenster, en we draaien deze, dan zal de ganse kubus draaien.
 
Wanneer er echter een vlak is geselecteerd, bv "Links", dan zal enkel deze zijde van de kubus zich aanpassen.
Dus dit is iets waar je op moet letten wanneer je met 3D werkt in Photoshop.
Selecteer eerst altijd het vlak, of het hele object, en maak dan pas wijzigingen.
 
De vensters "3D" en "Eigenschappen"
Ik denk dit al eens gezegd te hebben, maar ik kan het niet genoeg benadrukken, wanneer je werkt met 3D in Photoshop, hou de venster 3D en Eigenschappen open.
Je zal deze meer dan eens nodig hebben.
 
Zelfs om een schaduw uit te schakelen.
 
 
Index - Vorige - Volgende
 
 
 
 
 
 
 

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China