MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Photoshop CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 21 Kleurcorrecties (1)  
 
Theorie
De reden waarom de weergave van je foto niet op elk scherm perfect gelijk is, komt omdat de kleuren in je foto niet worden gemaakt door je digitale camera, maar dat deze worden gemaakt in het uitgangsapparaat waarmee je werkt. Bijvoorbeeld het scherm van je computer of je printer.
Dus voor ik begin met dit onderwerp, wil ik je eerst even proberen uitleggen hoe de kleuren op je scherm tot stand komen, en welke modi je hebt om deze weer te geven.
In Photoshop hebben we drie verschillende modi om onze foto weer te geven, RGB (1), CMYK (2) en Lab (3).
Dit even terzijde, de modus waarin je digitale camera je foto neemt is RGB.
Dus moet je dit om één of andere reden wijzigen, dan doe je dit in Photoshop.
 

We gaan verder.
Al deze modi bestaan uit grijswaarden. De samenstelling van deze grijswaarden geeft de kleur in onze foto op het scherm.

Een voorbeeld.
De modus RGB, welke de standaardmodus is van onze digitale camera, bestaat uit vier kanalen. Drie ervan genomen door onze digitale camera, Rood, Groen en Blauw, en een vierde RGB die is samengesteld door Photoshop, of beter gezegd, je scherm.

Om dit allemaal te bewijzen openen we eerst het deelvenster "Kanalen".
Wanneer je enkel het blauwe kanaal bekijkt (1), zie je dat de kleuren in dit kanaal enkel bestaan uit donkere grijswaarden. Dit noemt men de 'Schaduwen' (shadows).
Het groene kanaal bestaat uit midden grijswaarden (2), welke men de 'Middentonen' (Midtones) noemt.
En het rode kanaal bestaat enkel uit lichte grijswaarden (3), welke men de 'Hooglichten' (Highlights) noemt.
Wanneer we de samenstelling van deze drie kanalen bekijken (4) zien we, je raad het al, kleur.

Dit is op een heel simpele manier uitgelegd, maar in feite is het niet meer dan dat.

Nu je dit weet is de conclusie vlug gemaakt. Stel de grijswaarden voor de foto correct in, en je hebt een perfecte weergave van je foto.
 
Bitdiepte/Kleurdiepte
De Bitdiepte, ook wel kleurdiepte genoemd, is de meeteenheid voor de hoeveelheid kleuren die een pixel kan weergeven. Zo heeft een pixel in een 8-bits foto de mogelijkheid 256 nuances weer te geven en dit per kanaal.
Hoe kom je aan die 256 nuances?
Wel een zwart/wit foto, of om het in Photoshop-woorden te zeggen een bitmapafbeelding, heeft een bitdiepte van 1, de pixel is of zwart of wit. Eén van de twee.
In het kort, een foto met een bitdiepte van 1 is 1 X 2 = 2. Dus 2 grijswaarden, wit of zwart.
En een foto met een bitdiepte van 8 is dus 2 X 2 X 2 X 2 X 2 X 2 X 2 X 2 = 256.
Dus 256 grijswaarden per kanaal.
 

Elke grijswaarde wordt weergegeven met een getal. Zo heeft zwart de waarde 0, en wit de waarde 255.
Zo zie je in onderstaande afbeelding dat de pixel waar ik met het pipetje over beweeg (1), in het rode kanaal de waarde 84 heeft, in het groene kanaal de waarde 69, en in het blauwe kanaal de waarde 62 (2). Dit wordt helemaal duidelijk wanneer je enkel het rode kanaal weergeeft (3).

Wanneer we nu weten dat elk kanaal 256 verschillende kleurwaarden heeft, is het makkelijk uit te rekenen hoeveel kleuren onze foto heeft. 256 X 256 X 256 = 16.777.216 kleuren.

Heb je drie kanalen zoals in een RGB foto, dan heb je dus een foto met een bitdiepte van 24.
In een CMYK foto heb je vier kanalen, dus een bitdiepte van 32.

 
Dit was allemaal maar theorie, het enige wat jij hiervan zou moeten onthouden is dat door het aanpassen van de grijswaarden, de kleuren wijzigen in een foto. En hoe lager de grijswaarde is, hoe donkerder de kleur wordt.
 
RGB, CMYK of Lab
Simpel, altijd RGB.
Waarom? Omdat één, je foto's van je digitale camera toch worden genomen in RGB, twee, omdat het makkelijker werken is met drie in plaats van vier kanalen, en drie omdat je juister kunt werken met RGB dan met CMYK.
Dus tenzij je met je foto's naar een professionele drukker moet en deze hierom uitdrukkelijk vraagt, dan kun je de instelling wijzigen van RGB naar CMYK.
Maar voor de rest, hou het bij RGB.
Lab kun je eventueel gebruiken om je foto's te verscherpen of te vervagen en het contrast of de helderheid aan te passen, op deze manier tast je de kleuren niet aan in je foto.
Maar tenzij jij een professioneel bent, kun je het beste en makkelijkste werken in RGB.

Om de modus van je foto te wijzigen klik je de knop "Afbeelding" in de menubalk, kies je "Modus" in het drop-downmenu, en maak je een keuze. Je kunt op elk moment de modus van je foto wijzigen. Dit doet niks aan de weergave van je foto.

 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China