MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Photoshop CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 77 Uitvloeien (1)  
 
Het venster "Uitvloeien"
Met het bijzonder krachtige gereedschap "Uitvloeien", vervormen we de pixels in een afbeelding, of om het simpel te zeggen, maken we van een Mieke Vogels figuur, een deftig figuur.
Ik ga je niet extra belasten met een foto van Mieke Vogels, dit zou in de eerste plaats veel te veel werk zijn en in de tweede plaats volkomen nutteloos, maar ik ga je toch proberen uit te leggen hoe we het gereedschap of betere gezegd de filter "Uitvloeien" kunnen gebruiken.
 
Het eerste wat we doen is natuurlijk onze foto openen. Niet zeveren, dit is geen sex, dit is kunst.

Wat ik vervolgens doe is een duplicaat (1) maken van de achtergrondlaag waar ik de filter op ga toepassen. Dit maakt het later makkelijk om het verschil tussen het origineel en de bijgewerkte versie te bekijken.
Vervolgens maak ik een selectie van het deel waar ik mijn wijzigingen wil uitvoeren. Dit zal de foto inzoomen op het geselecteerde deel in het uitvloeivenster. Ok, ok, ik kan uiteraard ook inzoomen in het uitvloeivenster, maar waarom het uitstellen.

Het deel wat ik wil bewerken zijn de heupen. Die kunnen volgens mij iets aantrekkelijker. Alhoewel "aantrekkelijker", het kind mag er gerust zijn, ik zal het beter "minder vol" noemen.

Vervolgens klikken we op Filter in de menubalk, en kiezen Uitvloeien... in het drop-downmenu.
Dit opent het venster Uitvloeien.
Aan de linkerzijde vinden we de verschillende gereedschappen (1).
Aan de rechterzijde vinden we bovenaan gereedschapsopties (2), de reconstrucie-opties (3), de maskeropties (4), en de Weergave-opties (5).

Laat ons eerst eens de verschillende gereedschappen. bekijken
Bovenaan hebben we het gereedschap "Vooruit draaien" (1).
Daaronder vinden we de knop "Reconstrueren" (2).
De derde knop is de knop "Kronkel" (3).
Vervolgens hebben we de knop "Plooien" (4).
Daaronder de knop "Zwellen" (5).
Daaronder de knop "Naar links duwen" (6).
De knop "Spiegel" (7).
De knop "Turbulentie" (8).
En ten slotte nog de knoppen "Masker bevriezen" (9) en "Masker ontdooien" (10).
Daaronder vinden we nog de knoppen "handje" en "Zoomen", maar wat we hiermee kunnen doen zou je nu wel al moeten weten.

Laat ik het eerst eens hebben over de knoppen "Masker bevriezen" (9), "Masker ontdooien" (10) en de daarbij horende opties.
Met de eerste knop (9) plaatsen we een masker over dat deel in de foto dat we niet willen bewerken. Met andere woorden, we bevriezen dat deel van de afbeelding.
Met de tweede (10) gummen we bevroren delen weg.

   

Nu, wat betreft de maskeropties en de weergave-opties.
Bovenaan hebben we vijf knoppen.
Met de eerste "Selectie vervangen" geef je de selectie, het masker of de transparantie in de oorspronkelijke afbeelding weer.
Met de tweede "Toevoegen aan selectie" geef je het masker in de oorspronkelijke afbeelding weer, zodat je de selectie vervolgens kunt uitbreiden met het gereedschap "Masker bevriezen". Hiermee voeg je geselecteerde pixels in het kanaal toe aan de huidige bevroren selectie.
Met de derde "Verwijderen uit selectie" verwijderen we pixels uit het kanaal van de huidige bevroren selectie.
Met de vierde "Doorsnede maken met selectie" worden alleen geselecteerde pixels gebruikt die op dat moment zijn bevroren.
En met de laatste "Selectie omkeren" gebruik je geselecteerde pixels om de huidige bevroren selectie om te draaien.

Allen onnodige knoppen vindt ik.
Werk ik persoonlijk veel liever met de drie onderstaande knopen.
"Geen", Alles markeren" en "Alles negatief".

Wat de eerste twee doen lijkt me duidelijk, wat de derde doet is, deze verwisselt het gemaskeerde met het niet gemaskeerde.
 
Daaronder vinden we de "Weergave-opties".
Het eerste keuzevakje bepalen we of je de afbeelding wil zien of niet.
Het is enkel wanneer dit selectievakje is uitgevinkt, dat je de dekking bij de optie "Achterscherm tonen" kunt wijzigen. Het "Achterscherm' toont je de originele versie.
En het is enkel wanneer de optie "Afbeelding tonen is geselecteerd, dat je de optie "Masker tonen" kunt selecteren.
Daaronder hebben we nog de maskerkleur. Standaard is deze rood, maar zie jij liever een ander kleurtje, klik dan het naar benedenwijzend pijltje.
 
Veel stellen al deze opties niet voor, het is maar hoe jij het liefst werkt.
In de volgende les gaan we haar heupen wat aanpassen.
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China