MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Tips Word   go to : Index
       
Tip 024    
 
 
Een sjabloon maken

Luc V. vroeg hoe je een sjabloon maakt in Word 7, Word 7 ken ik niet, dus ik denk dat hij Word 2013 bedoelt.

We beginnen met het maken van een nieuw document en stellen hiervoor de gewenste marges in. Hoe je dat doet moet je weten, anders lees je eerst eens aandachtig de cursus.

 

Vervolgens voegen we een logo, of heb jij liever tekst of weet ik veel, in de koptekst.
Om iets in te voegen in het koptekstgedeelte dubbelklik je in dit deel van het document.
Maar dat zullen jullie ook wel weten, denk ik.
Klik "Afbeelding" in het lint,

 
navigeer naar het logo, selecteer dit, en klik "Invoegen".
 
Dan heb je het volgende.
 
Eventueel voeg je nog een datum toe aan je sjabloon.
Een datum is toch iets dat steeds voorkomt in een brief, nietwaar?
Klik hiervoor de knop "Snelonderdelen" in het lint, en klik "Veld".
Voor alle duidelijkheid, je vindt deze knop onder het tabblad "Invoegen".
 
Kies "Date" in het linker venster.
Kies een datumnotatie in het rechter venster en klik de knop OK.
 
De datum van vandaag wordt automatisch toegevoegd. Dus gebruik je morgen dit sjabloon, dan verschijnt hier automatisch de datum van morgen.
Handig. Toch?
Wat kunnen we nog toevoegen?
Bv een aanspreektitel. We lijnen deze links uit, in tegenstelling van de datum.
 
Dan hebben we het volgende.
Dit is een goed voorbeeld voor een ontwerp van een brief, dus gaan we dit opslagen als sjabloon.
Klik de knop "Bestand".
 
Kies "Opslaan als", klik "Computer", en klik "Bladeren".
 
Navigeer naar de map "AppData".
Je vindt deze onder de map "Gebruikers", en dan de naam van de gebruiker, in mijn geval "Peter".
 
Klik de map "Roaming"
 
Klik de map "Microsoft".
 
Klik de map "Templates".
 
Geef het sjabloon een naam, en kies "Word-sjabloon" als extensie.
Klik "Opslaan".
 
Nu om het sjabloon later terug te vinden in de voorbeelden met sjablonen, moeten we Word laten weten waar hij deze moet gaan zoeken.
Klik hiervoor in de adresbalk.
Dit geeft het pad weer, waar Word onze sjablonen kan vinden.
Klik Ctrl + C op je toetsenbord om dit te kopiëren.
 
Open de backstage weergave van Word en kies het tabblad "Opslaan".
In het vak "Standaardlocatie van persoonlijke sjablonen" plak je het daarstraks gekopiëerde pad.
Sneltoetscombinatie hiervoor is Ctrl + V, maar dat zullen jullie allen wel weten.
Klik de knop OK.
 
De vologende maal je een nieuw document wil openen met jouw sjabloon, kies je "Nieuw".
Je kiest "Persoonlijk", en je klikt het daarstraks aangemaakte sjabloon.
 
Je brief is voorzien van je persoonlijke informatie, met een datum die zich automatisch zal aanpassen aan de datum van heden.
 
GratisCursus.be denkt aan jullie.
> Index
 
 
 
 

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>