MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Access 2007   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 38 Formulieren (6)  
     
Datumkiezer

Om het ingeven van een datum makkelijker te maken, beschikken we in Access 2007 over een datumkiezer.

Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is het "Gegevenstype" van een veld in te stellen als Datum/tijd, en onder het tabblad "Algemeen", in de sectie veldeigenschappen kies je de optie "Voor datums" in het veld "Datumkiezer weergeven".
Wanneer deze optie is ingesteld, zal er naast het invulvak van dit veld een icoontje van een datum verschijnen, wanneer dit veld is geselecteerd.
Klik op dit icoon om de datumkiezer te openen.
Door te klikken op de naar links en rechts wijzende pijltjes, bovenaan het kalender, kies je een andere maand.
Deze datumkiezer zal verschijnen in zowel een tabel, als query, als formulier.
Het voordeel hiervan is dat je datum steeds dezelfde opmaak heeft.
 

Mocht je deze optie niet hebben ingesteld in de tabel, kan je deze nog steeds inschakelen in het formulier.

Selecteer hiervoor het veld in het formulier, Klik de knop "Veldeigenschappen" in het lint.

En in het tabblad "Opmaak" kies je "Voor datums" in het veld "Datumkiezer weergeven".

Uiteraard moet het gegevenstype in de tabel waarop je formulier is gebaseerd, van het type Datum/tijd zijn.

 
Keuzelijst met invoervak

Wanneer we gegevens invoeren in een formulier, is het makkelijker en sneller om te kiezen uit een lijstje met gegevens, dan het onthouden van waarden die deze gegevens vertegenwoordigen.
Het besturingselement "Keuzelijst met invoervak" is hiervoor een optie.

In dit voorbeeld ga ik het besturingselement "Keuzelijst met invoervak" gebruiken om het artikel in een bestellingformulier in te geven.
Het is namelijk makkelijker te kiezen uit een lijst die me de naam van een product toont, dan het produktID.

Om te beginnen selecteer ik eerst de "Ontwerpweergave" van het formulier.
In het contextuele tabblad "Ontwerpen" klik ik de knop "Wizard voor besturingselement"(1). Dit gebruikt een wizard om me te helpen een keuzelijst met invoervak te maken.
Vervolgens klik ik de knop "Keuzelijst met invoervak" in het lint (2).
Ik klik en sleep vervolgens op het gebied in het formulier waar ik het veld wil toevoegen (3).

Dit opent de wizard.
In het eerste venster van de wizard hebben we drie mogelijkheden, waar we de waarden moeten gaan zoeken voor onze keuzelijst.
Aangezien de namen van de producten in een afzonderlijke tabel te vinden zijn, selecteer ik de eerste optie, en klik de knop "Volgende".
In het tweede venster van de wizard selecteer ik de tabel waar we deze kunnen vinden.
In dit geval de tabel "Producten", en klik "Volgende".
In het derde venster van de wizard bepaal je welke velden uit je tabel je wil toevoegen aan de keuzelijst.
Het veld "Artikel" en het veld "Prijs" lijken me wel handig, dus plaats ik deze in het deel "Geselecteerde velden" door te klikken op de knop >.

In het vierde venster selecteer ik de velden, maximum vier, waarop ik de records wil sorteren.

In het vijfde venster bepaal je de breedte van de kolommen. Door de muisaanwijzer te plaatsen aan de rand van een kolomtitel wijzigt deze in een tweedelig pijltje. Klik en sleep deze naar de gewenste breedte.
Klik "Volgende".

 
In het zesde venster van de wizard bepaal je waar Access de waarde van het veld moet opslaan.
Aangezien ik de waarde van dit veld wil opslaan in het veld "produktID" selecteer ik de tweede optie, klik het naar beneden wijzend pijltje en kies het veld uit de lijst.
In het laatste venster geef ik nog een label in voor het invoervak, "Artikel" lijkt me wel toepasselijk, en klik de knop "Voltooien".
Dit sluit de wizard. Kies "Formulierweergave" in het lint om het resultaat te bekijken.
Ontwerpweergave Formulierweergave
 
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be