MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Access 2007   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 51 Rapporten (6)  
     
Velden groeperen
Door informatie in ons rapport te groeperen kunnen we de gegevens duidelijker laten weergeven.
Een groep onderscheidt de gegevens in ons rapport met een koptekst, en soms ook met een voettekst.
We maken groepen in "Ontwerpweergave" of "Indelingsweergave".
In dit voorbeeld kies ik voor "Indelingsweergave".
Onder het tabblad "Opmaak" klik je de knop "Groeperen en sorteren".
Dit opent het gebied "Groeperen, sorteren en totaal berekenen" onderaan het venster.
 
Klik de knop "Groep toevoegen".
Een drop-downlijstje met de velden die in ons rapport staan verschijnt.
Klik het veld waarop je wil groeperen, in dit voorbeeld wil ik sorteren op het veld "Vak".
Onmiddellijk wordt de indeling van het rapport aangepast.
Het veld "Vak" wordt helemaal links van het rapport geplaatst, en voor elke verschillende waarde van dit veld wordt een groepskoptekst weergegeven.
 
Ook bij het groeperen kunnen we de waarden sorteren van A naar Z, en omgekeerd.
Wens je te groeperen op verschillende velden, klik je de knop "Groepering toevoegen".
Wens je de orde van groepering te wijzigen, klik en sleep je het rijhendel van het betreffende veld, naar de gewenste positie. Of selecteer je het veld, en klik je de knop met naar boven of naar onder wijzend pijltje.
Wens je een groepering te verwijderen, selecteer je deze, en klik je de knop met het kruisje (X).
 
Groepvoettekst toevoegen
We kunnen elke groep voorzien van een groepvoettekst.
Bijvoorbeeld wanneer ik wil weten wat mijn totale loonprijs is aan leraars per vak.
Selecteer eerst de "Indelingsweergave".
Klik de knop "Groeperen en sorteren" in het lint.
Dit opent opnieuw het gebied "Groeperen, sorteren en totaal berekenen" onderaan het venster.
Klik de knop "Meer".
 
Dit geeft ons meerdere opties die we kunnen instellen.
Klik op de tweede lijn, het naar beneden wijzend pijltje naast de voettekstoptie, en kies "met een voettekstsectie" in het drop-downmenu.
 
Nu moet je nog bepalen wat er moet komen in deze voettekstsectie.
Klik hiervoor in de bovenste rij, op naar beneden wijzend pijltje naast de tekst "met groepen zonder totalen".
In het pop-upvenster dat verschijnt kies je in het bovenste vak het veld waarop je de totalen wenst te berekenen. In het tweede vak kies je het type van de bewerking, in dit geval de "Som".
En in het onderste deel van het pop-upvenster kies je de plaats in je document waar je deze bewerking wilt weergeven.
In dit geval de groepsvoettekst.
Wanneer je nu overschakelt naar "Rapportweergave", zie je dat voor elk vak een totaal is ingevoegd.
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China