MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Excel 2007   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 80 Werkbladweergave (2)  
     
Het tabblad Pagina-indeling
Het tabblad Pagina-indeling heeft de opties waarmee we de weergave van ons document bepalen.
Het tabblad Pagina-indeling is verdeeld in 5 verschillende groepen.
De eerste is "Thema's", dit hadden we reeds gezien in een vorige les, dus dit slaan we over.

De tweede groep is "Pagina-instelling".
De eerste optie in deze groep is "Marges".
Wanneer we hierop klikken, opent een drop-downmenu met verschillende instellingen.
De bovenste optie is de standaard instelling

De tweede optie is de Afdrukstand, de standaard afdrukstand is "Staand".
Klik op het naar beneden wijzend pijltje, en kies "Liggend" om dit te wijzigen.
 
De derde optie is "Formaat".
Standaard staat deze ingesteld op A4 formaat.
Wanneer we hierop klikken, opent een drop-downmenu met verschillende vooraf ingestelde formaten.
 
De vierde optie "Afdrukbereik" laat ons toe een Bereik in te stellen dat we willen afdrukken.
Selecteer een bereik, klik de knop "Afdrukbereik", en kies "Afdrukbereik bepalen".
Klik de knop "Afdrukvoorbeeld" die ondertussen wel al in je menu "Snelle toegang" zal staan.
Wens je het afdrukbereik te verwijderen, klik je nogmaals op de knop "Afdrukbereik", en kies je "Afdrukbereik wissen".
 
Wens je nog een bereik toe te voegen, kies je "Toevoegen aan afdrukbereik".
 
Met de vijfde optie "Eindemarkeringen" kunnen we manueel pagina-einden toevoegen of verwijderen.
Plaats de cursor onder de cel waar je een pagina-einde wil invoegen, en klik de knop "Eindemarkeringen".
Kies "Pagina-einde invoegen.
Om pagina-einden te verwijderen herhaal je deze stappen, maar kies je "Pagina-einde verwijderen".
 
Met de knop "Achtergrond" kunnen we een foto gebruiken als achtergrond voor ons werkblad.
De foto die werd gebruikt voor onze achtergrond wordt niet afgedrukt.
Om de foto uit de achtergrond te verwijderen klik je nogmaals de knop "Achtergrond" die nu is gewijzigd in "Achtergrond verwijderen".
 
De knop "Titels afdrukken" laat ons toe bepaalde rijen of kolommen te herhalen bij een afdruk.
Dit is handig wanneer onze afdruk uit meerdere pagina's bestaat. Zo worden onze kolomtitels of rijtitels op elk blad afgedrukt.
Klik de knop "Titels afdrukken", en in het dialoogvenster dat verschijnt geef je in het tweede vak het Bereik van de kolomtitels dat moet worden herhaald.
Klik hiervoor de knop 'Invouwen", en selecteer de rij met kolomtitels die moet worden herhaald.
Klik terug de knop "Uitvouwen" en klik OK.
 
De derde groep in het tabblad Pagina-indeling is "Aanpassen aan pagina".
De opties in deze groep laten ons toe de breedte, de hoogte, of de schaal in te stellen van de verschillende pagina's.
 
De volgende groep heeft dan weer te maken met verschillende "Werkbladopties", die allen overduidelijk zijn.
 
In de laatste groep "Schikken" kunnen we ingevoegde vormen, afbeeldingen, etc., groeperen, ordenen, en uitlijnen.
 
Wijzigen van marges
Om de marges te wijzigen in iets anders dan de opties uit het keuzemenu, klik je de optie "Aangepaste marges...".
Dit opent het tabblad "Marges" van het dialoogvenster "Pagina-instelling".
Hier heb je de mogelijkheid de verschillende marges in te stellen voor "Boven", "Links,", "Rechts", en "Onder". Plus deze voor de kop- en voettekst.
Geef een groter getal in de verschillende vakken om de rand rond de gegevens te vergrootten.
Klik OK, wanneer al je instellingen zijn ingebracht.
 
Je kunt eventueel overschakelen naar de weergave "Pagina-indeling", waar je verder de marges kunt aanpassen, indien dit nodig blijkt.
 
Kopteksten en voetteksten
Het invoegen van kop- en voetteksten is heel wat makkelijker geworden in Excel 2007.
Klik hiervoor de knop "Koptekst en voettekst" in het tabblad "Invoegen" van het lint.
Dit brengt je automatisch in de "Pagina-indeling" weergave.
Het tabblad "Ontwerpen" in de "Hulpmiddelen voor kopteksten en voetteksten" is geselecteerd.
 
Het kop- en voettekstgebied zijn verdeeld in drie secties.
Links uitgelijnd, midden uitgelijnd, en rechts uitgelijnd.
Gegevens kunnen in elk van deze secties worden ingevoegd.
Selecteer eerst de sectie, kies één of meerdere elementen voor kop- en voetteksten, of typ wat je wenst in te voegen.
 
Om vlug over te schakelen tussen kop- en voettekst klik je de knoppen "Naar koptekst" of "Naar voettekst".
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China