MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Nieuw in Excel 2013 go to : Index - volgende
       
Les 1 Nieuw in Excel 2013 (1)  
 
Office 2013 of Office 365?
Laat ik eerst eens beginnen met de vraag:
Wat moet ik nu doen?
Moet ik Office 2013 kopen, of moet ik Office 365 huren?
Het eerste is de Stand-Alone versie, met andere woorden je installeert deze op je computer.
De tweede draait op de server van Microsoft en wordt niet op jou computer geïnstalleerd.
 
De eerste kost je ongeveer 120 Euro, exclusief Access, de tweede kost je maandelijks 10 Euro inclusief Access (ter informatie, de Stand-Alone versie van Access kost ook ongeveer 120 Euro).
De eerste kun je slechts op één computer installeren, de tweede kun je gebruiken op 5 computers.
Beide gebruiken de 2013 versie van de applicatie (Excel, Word, PowerPoint etc.)
Maar wat moet je nu doen?
Mijn mening is:
Gebruik je Office op slechts één computer, koop dan Office 2013.
Gebruik je echter Office op meerdere computers (echtgenote, kinderen etc.), huur dan Office 365.
 
Nu je weet wat je moet doen, zal ik jullie vertellen wat er zoal nieuw is in Excel 2013.
En geloof me, er is weer heel wat nieuw. Een mens vraagt zich soms af, "waar blijven ze het halen".
 
Het Startscherm

Het begint al wanneer we Excel 2013 openen.
Wanneer je Excel 2013 opent, krijg je het nieuwe startscherm te zien.
Aan de linkse zijde van het scherm zie je de bestanden die je onlangs hebt geopend (1).
Wens je een bestand steeds te zien in deze lijst wanneer je Excel opent, dan klik je rechts van het bestand om dit vast te pinnen bovenaan de lijst (A).
Is het de eerste maal dat je Excel opent, dan wordt er geen enkel bestand getoond in deze lijst.
Nogal logisch, lijkt me.
Onderaan deze lijst vind je een koppeling (2), waarmee je een bestand kunt openen in een andere werkmap.

Aan de rechterzijde vinden we een aantal sjablonen (3), en een zoekvak (4) voor het online zoeken naar sjablonen.
Bovenaan rechts (5) vinden we de gegevens waarmee je bent aangemeld voor je SkyDrive of SharePoint account.
SkyDrive gebruik je wanneer je bestanden plaatst op de server van Microsoft, SharePoint wordt veelal gebruikt door bedrijven voor het plaatsen van bestanden op hun server.
Meer hierover in de cursus Excel 2013.

Om een nieuwe werkmap te openen klik je het sjabloon "Lege werkmap"(B), of klik je de Escape-toets op je toetsenbord.

 
Tip:
Wil je dit Startscherm uitschakelen?
Geen probleem.
Open het venster "Opties voor Excel", selecteer het tabblad "Algemeen" en verwijder het vinkje voor de tekst "Startscherm weergeven wanneer deze toepassing wordt gestart".
Backstage

Wat meteen opvalt wanneer je een bestand opent, is dat het lint nu een witte kleur heeft, en de knoppen in het lint meer uit elkaar liggen.
Dit zouden ze hebben gedaan voor de touch-screen gebruikers.
Maar dit is maar informatief.
Of dit klopt weet ik niet, maar ik kan me wel voorstellen wanneer je werkt met een of ander tablet en je klikt met dikke vingers op een knop, het niet makkelijk moet zijn de juiste knop te klikken.

In elk geval, klik de knop "Bestand" om naar de Backstage weergave te navigeren.

 
Aan de linkerzijde van de Backstage weergave vinden we een menu met een aantal tabbladen (1), een knop om terug te keren naar het bestand (2), en de verschillende opties (3) van het geselecteerde tabblad.
Nu, al deze tabbladen en hun opties ga ik hier niet overlopen, dit kun je binnenkort lezen in de cursus Excel 2013, in elk geval, de backstage weergave in 2013 is een groot verschil,
 
met deze van de versie 2010.
 
 
 
Index - volgende
 

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China