|
|
|
|
Cursus Nieuw in Excel 2013 |
go to : Index - volgende |
|
|
|
|
Les 1 |
Nieuw in Excel 2013
(1) |
|
|
Office 2013 of Office 365? |
Laat ik eerst eens beginnen met de vraag: Wat moet ik nu doen?
Moet ik Office 2013 kopen, of moet ik Office 365 huren?
Het eerste is de Stand-Alone versie, met andere woorden je installeert deze op je computer.
De tweede draait op de server van Microsoft en wordt niet op jou computer geïnstalleerd. |
|
De eerste kost je ongeveer 120 Euro, exclusief Access, de tweede kost je maandelijks 10 Euro inclusief Access (ter informatie, de Stand-Alone versie van Access kost ook ongeveer 120 Euro). |
De eerste kun je slechts op één computer installeren, de tweede kun je gebruiken op 5 computers.
Beide gebruiken de 2013 versie van de applicatie (Excel, Word, PowerPoint etc.) |
>
|
Maar wat moet je nu doen? |
Mijn mening is:
Gebruik je Office op slechts één computer, koop dan Office 2013.
Gebruik je echter Office op meerdere computers (echtgenote, kinderen etc.), huur dan Office 365.
|
|
Nu je weet wat je moet doen, zal ik jullie vertellen wat er zoal nieuw is in Excel 2013.
En geloof me, er is weer heel wat nieuw. Een mens vraagt zich soms af, "waar blijven ze het halen". |
|
Het Startscherm |
Het begint al wanneer we Excel 2013 openen.
Wanneer je Excel 2013 opent, krijg je het nieuwe startscherm te zien.
Aan de linkse zijde van het scherm zie je de bestanden die je onlangs hebt geopend (1).
Wens je een bestand steeds te zien in deze lijst wanneer je Excel opent, dan klik je rechts van het bestand om dit vast te pinnen bovenaan de lijst (A).
Is het de eerste maal dat je Excel opent, dan wordt er geen enkel bestand getoond in deze lijst.
Nogal logisch, lijkt me.
Onderaan deze lijst vind je een koppeling (2), waarmee je een bestand kunt openen in een andere werkmap.
Aan de rechterzijde vinden we een aantal sjablonen (3), en een zoekvak (4) voor het online zoeken naar sjablonen.
Bovenaan rechts (5) vinden we de gegevens waarmee je bent aangemeld voor je SkyDrive of SharePoint account.
SkyDrive gebruik je wanneer je bestanden plaatst op de server van Microsoft, SharePoint wordt veelal gebruikt door bedrijven voor het plaatsen van bestanden op hun server.
Meer hierover in de cursus Excel 2013.
Om een nieuwe werkmap te openen klik je het sjabloon "Lege werkmap"(B), of klik je de Escape-toets op je toetsenbord. |
|
|
Tip:
Wil je dit Startscherm uitschakelen?
Geen probleem. |
Open het venster "Opties voor Excel", selecteer het tabblad "Algemeen" en verwijder het vinkje voor de tekst "Startscherm weergeven wanneer deze toepassing wordt gestart". |
|
Backstage |
Wat meteen opvalt wanneer je een bestand opent, is dat het lint nu een witte kleur heeft, en de knoppen in het lint meer uit elkaar liggen.
Dit zouden ze hebben gedaan voor de touch-screen gebruikers.
Maar dit is maar informatief.
Of dit klopt weet ik niet, maar ik kan me wel voorstellen wanneer je werkt met een of ander tablet en je klikt met dikke vingers op een knop, het niet makkelijk moet zijn de juiste knop te klikken.
In elk geval, klik de knop "Bestand" om naar de Backstage weergave te navigeren. |
|
|
Aan de linkerzijde van de Backstage weergave vinden we een menu met een aantal tabbladen (1), een knop om terug te keren naar het bestand (2), en de verschillende opties (3) van het geselecteerde tabblad.
Nu, al deze tabbladen en hun opties ga ik hier niet overlopen, dit kun je binnenkort lezen in de cursus Excel 2013, in elk geval, de backstage weergave in 2013 is een groot verschil, |
|
|
met deze van de versie 2010. |
|
|
|
|
Index - volgende |
|