MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Word 2013   go to : Index - Vorige - Volgende
       
Les 28 Tabellen (1)  
       
Tabel invoegen
Om een tabel in te voegen selecteer je het tabblad "Invoegen" in het lint, en klik je de knop "Tabel".
De eerste optie laat ons toe het aantal kolommen en rijen te kiezen, maximum 10 kolommen en maximum 8 rijen.
Wanneer je met de muisaanwijzer hierover beweegt, word er een Live voorbeeld getoond in ons document.
Klik de muis wanneer je de juiste instelling hebt bereikt.
 
Dit selecteert automatisch de zojuist ingevoegde tabel in ons document.
Je merkt bovenaan in het lint, dat de hulpmiddelen voor de opmaak van onze tabel wordt getoond.
Deze "Hulpmiddelen" bestaat uit twee extra tabbladen, welke men contextuele tabbladen noemt.
Het eerste is "Ontwerpen", welke is geselecteerd, en het tweede is "Indeling".
 
Een tweede manier om een tabel in te voegen, is door gebruik te maken van de optie "Snelle tabellen".
Klik hiervoor op de knop "Tabel" in het lint, en plaats de muisaanwijzer helemaal onderaan over de optie "Snelle tabellen".
Dit opent een submenu, waaruit we een opmaak van een tabel kunnen kiezen door er op te klikken.
 
Ook hier verschijnen de hulpmiddelen voor de opmaak van onze tabel met de twee extra tabbladen.
Al de opmaak van deze "snelle tabel" zijn reeds ingesteld, dus het enig wat jij nog hoeft te doen is de tekst aanpassen naar jouw behoeften.
>

Een derde manier om een tabel in te voegen is door deze te tekenen.
Klik hiervoor op de knop "Tabel" in het lint, en klik de optie "Tabel tekenen".
Dit wijzigt de cursor in een potloodje, klik en sleep met de muisaanwijzer in je document.
Laat de muisknop los wanneer je de juiste omvang van de tabel hebt bereikt.

 
Klik en sleep de muisaanwijzer in de tabel om de lijnen van de cellen te tekenen.
 
Met de "Gum" in het lint kun je lijnen uit je tabel verwijderen.
Dit kun je trouwens in gelijk welke tabel, je hoeft deze daarom niet zelf hebben getekend.
 
Tekst converteren naar een tabel
Het zal wel eens voorkomen dat je al de gegevens die je hebt ingetypt in een document, wil plaatsen in een tabel.
Selecteer eerst al de informatie die je in de tabel wil plaatsen.
Klik de knop "Tabel" in het tabblad "Invoegen" in het lint, en kies "Tekst naar tabel converteren" uit het menu.
 

Dit opent het dialoogvenster "Tekst naar tabel converteren".

Word is slim genoeg te weten hoeveel kolommen we nodig hebben. Hij baseert zich namelijk op het aantal tabs in ons document.
Mocht het zijn dat je meer of minder kolommen wenst, dan geef je het aantal manueel in het vak "Aantal kolommen".

Het aantal rijen is ook reeds ingevuld en kan hier niet worden gewijzigd, maar het is een fluitje van een cent er later bij te maken.
In de sectie "Werking van AutoAanpassen" hebben we de mogelijkheid te kiezen voor een vaste kolombreedte, welke standaard is ingesteld, AutoAanpassen aan inhoud" of AutoAanpassen aan venster".

In de laatste sectie "Lijstscheidingsteken", bepalen we waarop Word zich moet baseren om de scheidingslijnen tussen de verschillende cellen te tekenen.
Aangezien mijn gegevens gescheiden zijn met tabs, kies ik voor de optie "Tab".
Maar dit kan ook een alineamarkering zijn, een puntkomma, of een ander karakter.
In dit geval vink je het keuzerondje voor "Overige" aan, en typ je het karakter in het naastliggend vak.
Klik OK wanneer je klaar bent.

 
Mijn ondervinding is, zie dat je hetzelfde aantal tabs tussen de woorden hebt, anders bakt ie er maar weiinig van.
 

Maar is alles netjes verdeeld met tabs, dan doet hij het perfect.

 
Tabel converteren naar tekst
Om een tabel terug te converteren naar tekst plaats je de cursor in de tabel, klik je de knop "Gegevens", en kliki je "Converteren naar tekst", deze vind je in het contextuele tabblad "Indeling".
 
Kies in het dialoogvenster dat verschijnt het teken waarop je de tekst wil scheiden en klik OK.
 
 
 
Index - Vorige - Volgende
 

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>