MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Word   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 19      
Documenten uit Excel invoegen en koppelen
 
In Word is het mogelijk documenten te importeren uit en zelfs te koppelen met andere Windows-programma's.
In dit voorbeeld kopiëren en koppelen we een bestand uit Excel met een bestand van Word
  • open het bestand in Excel dat moet gekoppeld worden aan Word
  • open het bestand in Word waarin je het Excel bestand wil invoegen
  • verklein de vensters van beide programma's zodat je een overzicht krijgt van beide documenten
 
 
  • selecteer in Excel het volledige rapport (van cel B7 tot en met cel E11)
  • klik op 'Bewerken' in de menubalk
  • klik op 'Kopiëren'
  • klik in Word op de plaats waar je het Excel-bestand wil invoegen
  • klik op 'Bewerken' in de menubalk van Word
  • klik op 'Plakken Speciaal'

een dialoogvenster verschijnt :

 
  • klik op 'Koppeling Plakken' in het dialoogvenster 'Plakken Speciaal'
  • selecteer in de lijst "Als" de optie "Microsoft Excel werkbladobject"
  • klik op O.K.
 
Het gekopieerde deel van Excel verschijnt in het Word-document.
Brengen we nu een wijziging aan in het Excel document, dan word deze dankzij de koppeling direct doorgevoerd in het Word document
Zelfs een wijziging van de 'Opmaak' in Excel word doorgevoerd naar Word
 
Brieven samenvoegen (personaliseren) met een databank

In Word'97 kunnen we onze brieven samenvoegen met een databank, bvb Access'97, dBase of een databank die we aangemaakt hebben in Word'97 zelf, om zodoende onze brieven een meer persoonlijk tintje te geven.
Voor alle duidelijkheid :
Een databank bestaat uit een verzameling van gegevens die bij elkaar horen (Records)
Een Record bevat de gegevens van één persoon, en is opgebouwd uit verschillende Velden.
Een rij in onze tabel is een Record, elke cel in onze tabel is een Veld
In ons voorbeeld voegen we de brieven samen met een databank die we gemaakt hebben in Word'97.
Een databank aanmaken in Word'97 is helemaal niet moeilijk :

  • -voeg een tabel in (zie Les 15) met een aantal kolommen (in ons geval 7) en een aantal rijen (afhankelijk van het aantal personen)
  • -de eerste rij (of Record) van onze tabel bevat de veldnamen : Aanspreking, Titel, Familienaam, Voornaam, Adres, postnr. en Woonplaats.
  • -in de volgende rijen typen we al onze klanten
  • -is de laatste Record ingevuld slaan we onze databank op
  • -in het menu "Bestand" kiezen we "Opslaan"
  • -geef een naam bvb: "adressen notarissen waasland.doc"
Onze brief die van inhoud voor elke klant, met uitzondering van de bestemmeling, gelijk is, hebben we reeds aangemaakt en opgeslagen onder de naam "brief notarissen.doc:

Nu moeten we onze brief "brief notarissen.doc" samenvoegen met onze databank "adressen notarissen waasland.doc" :

  • open de brief
  • klik op "Extra"
  • kies "Post Samenvoegen"

een dialoogvenster verschijnt

  • klik op "Maken"
  • kies uit de keuzelijst "Standaardbrieven"
  • kies "Actief Venster"
  • het dialoogvenster verschijnt weer
  • klik op "Gegevens"
  • kies "Open bestand"
  • een open venster verschijnt waaruit we onze databank kunnen selecteren

Indien je databank nu in Access, in dBase of waar dan ook is gemaakt, klik je op het pijltje naast "Bestand type" en selecteer het type-bestand

  • selecteer het bestand
  • klik op "Openen"

Er verschijnt een dialoogvenster waarin word vermeld dat Word'97 geen velden kan vinden die zijn samengevoegd

  • klik op "Bewerken hoofddocument"

Ondertussen is de werkbalk "Samenvoegen" verschenen :

  • plaats de cursor achter "Aan : " in onze brief
  • klik op de knop "Samenvoegveld Invoegen" in de werkbalk "Samenvoegen"

Je ziet hier al onze veldnamen van van onze databank

  • kies "Titel"
    je ziet de "Titel" verschijnen op onze brief
  • druk op de spatiebalk op je toetsenbord
  • klik weer op de knop "Samenvoegveld Invoegen"
  • kies "Familienaam"
  • en druk weer op de spatiebalk
  • klik nogmaals op de knop "Samenvoegveld Invoegen"
  • kies "Voornaam"
  • plaats de cursor op de plaats waar je het adres wenst
  • klik op de knop "Samenvoegveld Invoegen"
  • kies "Adres"
  • plaats de cursor op de plaats waar je de woonplaats wenst
  • klik op de knop "Samenvoegveld Invoegen"
  • kies "Postnr" en druk op spatie
  • en als laatste voegen we nog de Woonplaats in

Dezelfde handelingen kan je uitvoeren op gelijk welke plaats in de brief waar je een veldnaam wil toevoegen

 

De laatste stap

  • klik op "Extra"
  • klik op "Post Samenvoegen"

We krijgen terug het dialoogvenster op ons scherm

  • klik op stap 3 "Samenvoegen"

het dialoogvenster "Samenvoegen" verschijnt

  • hier heb je verschillende mogelijkheden van instellingen :

samenvoegen naar nieuw document of naar printer, alle records of sommige etc.

  • stel uw keuze in. Wij kiezen voor "Nieuw Document" en alle Records
  • klik op "Samenvoegen"
  • meteen krijgen we al onze brieven gepersonaliseerd op ons scherm
  • schuif met de schuifbalk naar onder om dit te controleren
 
>
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>