MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Flash CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 32 Basiskennis Animatie (3)  
 
Bewegings-tweens

De volgende tween waar ik over wil hebben is de bewegings-tween.
Wat is een bewegings-tween?
Het kan één of meerdere eigenschapswaarden van een object tussen twee hoofdframes aanpassen.
Bijvoorbeeld een auto die van links naar rechts rijdt, dit is de positie-eigenschap. Of een vierkant dat van kleur verandert, bvb van rood naar groen, dit is het kleureffect-eigenschap. Of beiden samen, bvb een cirkel die van boven naar onder beweegt en daarbij van kleur verandert.

Welke objecten kunnen we gebruiken in een bewegings-tween?
Alles, zolang je er maar eerst een symbool van maakt, welk symbool dat maakt niet uit, filmclipsymbool, knopsymbool, grafisch symbool aan jou de keuze.

Wat hebben we nodig om een bewegings-tween te maken?
Een symbool, een beginhoofdframe waarin dit symbool zich bevind, en een eindframe.

 
Bewegings-tween toevoegen
In onderstaand voorbeeld heb ik een tekening, ettelijke jaren geleden gemaakt door mijn dochter, van autootje, omgeven door een "prachtig" landschap.
Alle onderdelen van dit prachtig landschap zitten in de laagmap "omgeving", en van het autootje.
 

Het autootje is een filmclipsymbool (car) dat bestaat uit drie lagen, je hebt een laag voor het koetswerk, je hebt een laag voor het linkse wiel en je hebt een laag voor het rechtse wiel.

Alle drie deze lagen hebben een grafisch symbool, met name een wiel of een koetswerk.

Het eerste wat we doen om een bewegingstween in te voegen is de tijd bepalen van de tween, in dit geval dus het autootje dat rijdt van rechts naar links over het podium. Ik wil dat dit gebeurt in 3 seconden, duw voeg ik een frame toe in frame 72 van de laag "auto".

Hoe kom ik aan die 72, wel de Flashfilm staat ingesteld op 24fps, wat staat voor 24 frames per seconde. Wanneer dit wagentje in drie seconden over het scherm moet zoeven heeft hij 3 keer 24 frames nodig, dus 72 frames. Juist? Juist.

Hetzelfde doen we voor de rest van de lagen, die dus in de maplaag "omgeving".

We zijn er bijna.
Plaats eerst de auto helemaal naar rechts, naast het podium.
Plaats de afspeelknop in frame 72.
Rechtsklik de laag "auto" en kies "bewegings-tween maken" in het drop-downmenu.
De laag, in dit geval de laag "auto", waaraan je een bewegings-tween hebt toegevoegd krijgt een blauwe achtergrond.
Met de afspeelknop nog steeds in frame 72 sleep je de auto helemaal naar links voorbij het podium.
Test de film. (Ctrl+Enter)
>
De wagen rijdt van rechts naar links, of beter gezegd glijdt van rechts naar links, de wielen draaien nog niet.
 
Hiervoor openen we het filmclipsymbool "car".
Voeg 20 frames toe aan elke laag (F5).
Rechtsklik de eerste laag "wiel rechts", en kies "Bewegings-tween maken" in het drop-downmenu.
In het eigenschappenvenster kies je voor de optie "Roteren" 1 keer en als "Richting" Linksom, "Rechtsom" zouden de wielen achteruit draaien en dat willen we niet, toch?
Hetzelfde doen we voor de laag "wiel links".
Klik Ctrl+Enter op je toetsenbord om de film te testen.
 
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>