 |
 |
 |
 |
Cursus Google Analytics |
go to : Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
Les 3 |
Overzicht Navigatiemogelijkheden en Rapporten |
|
|
Navigatiemogelijkheden |
Wanneer je bent ingelogd in Google Analytics krijg je volgend scherm te zien.
Om te navigeren in Analytics kies je een tabblad bovenaan (1), en klik je de verschillende navigatieknoppen aan de linkerzijde van het scherm (2).
De navigatieknoppen zijn afhankelijk van het gekozen tabblad. |
 |
|
Laat ik beginnen met de eerste tab, de Home-tab.
Onder de Home-tab vinden we 3 navigatieknoppen "Realtime", Informatiegebeurtenissen" en "Dashboards" (1). Al deze worden besproken in een latere les.
Onder deze navigatieknoppen vinden we de Help-bestanden (2). Deze help-koppelingen worden uitgevouwd wanneer deze worden geklikt en geven je de uitleg over het onderwerp wat wordt vermeld in de koppeling. Onder deze help-koppelingen vinden we nog een zoekvak waarin we een zoekwoord kunnen intypen, mocht het zijn dat je het onderwerp niet terug vindt in de help-koppelingen. |
 |
|
Rapporten |
Het tweede tabblad is het tabblad "Standaardrapporten" (1).
Onder het tabblad "Standaardrapporten" vinden we alle rapporten voor het gekozen profiel.
De standaardrapporten zijn verdeeld in vijf secties (2).
Je hebt de sectie "Doelgroep", de sectie "Advertenties", de sectie "Verkeersbronnen", de sectie "Inhoud" en de sectie "Conversies".
Al deze secties zijn op hun beurt nog eens verdeeld in sub-secties (3).
Standaard is de sectie "Doelgroep" geopend. Deze sectie geeft ons onder andere het bezoekersaantal, de demografie van de bezoekers, het surfgedrag en de technologie die deze gebruiken. Onder de technologie verstaan we de Browser en het Besturingssysteem. |
 |
|
Onder de sectie "Doelgroep" vinden we de sectie "Advertenties".
Deze sectie zal ons rapporten tonen gebaseerd op Google AdWords. Google Adwords is, voor wie het niet mocht weten, de advertenties van Google die je onder andere vindt op de pagina's van www.GratisCursus.be.
Dus heb jij een AdWords-account, dan betaal je Google een bepaalt bedrag om te adverteren. Wordt deze advertentie geklkt, dan en pas dan, betaal je Google. Wordt deze advertentie niet geklikt betaal je niks.
Diegene die de advertentie klikt betaalt nooit, enkel de adverteerder betaalt wanneer er wordt geklikt.
Dus heb jij een Google AdWords-account, dan kun je deze koppelen aan je Google Analytics-account en kun je onder andere je campagnes volgen. |
 |
|
Onder de sectie "Advertenties" vinden we de sectie "Verkeersbronnen".
De sectie "Verkeersbronnen" is verdeeld in 3 subsecties.
Zo heb je de subsectie "Bronnen", de subsectie "Zoekmachineoptimalisatie" en de subsectie "Sociaal".
Deze geven ons onder andere rapporten over verschillende campagnegegevens en rapporten die gebaseerd zijn op de optimalisatie van zoekwoorden.
Maar ook meer hierover later. |
 |
|
De volgende sectie is de sectie "Inhoud".
Onder de sectie "Inhoud" vind je onder andere het aantal paginaweergaves, de gemiddelde tijd die wordt doorgebracht op een pagina, het aantal bezochte pagina's en HEEL belangrijk, hoeveel je hebt verdiend.
Zoals je opmerkt, er zijn bijna 400.000 pagina's bezocht en ik heb deze maand bijna 35 dollar verdiend. Ik kan er mijn koffie nog niet van betalen. |
 |
En als laatste hebben we nog de sectie "Conversies". Deze geeft de rapporten weer over bepaalde doelen die we hebben opgezet, E-commerce, en Multi-channel trechters.
Momenteel zijn er nog geen doelen opgezet, dus hier kan ik weinig over vertellen.
In deze cursus wordt het meeste van deze standaard rapporten besproken, en hoe je deze kunt gebruiken om je website te optimaliseren. |
 |
|
|
Index - Vorige - Volgende |