|
|
|
|
Cursus SketchUp |
|
Index - vorige - volgende |
|
|
|
|
Les 14 |
3D tekenen (3) |
|
|
|
|
3D tekenen met het gereedschap "Vierkant" |
Hoe we "platte" rechthoek of vierkant tekenen had ik je reeds verteld in een vorige les. |
Wat ik hierbij nog wil vertellen is dat wanneer je de rechthoek tekent van links naar rechts, of van rechts naar links waarbij je de afmetingen intypt, SketchUp de rechthoek ook in deze richting zal aanvullen. Met andere woorden, teken jij een rechthoek van links naar rechts, typ je 300;200 en klik je de Entertoets, dan weet SketchUp dat hij 300cm moet rekenen naar rechts vanaf het beginpunt van je tekening.
Doe je hetzelfde, maar teken je de rechthoek van rechts naar links, dan zal SketchUp 300cm rekenen naar links vanaf het beginpunt van je tekening.
En typ je negatieve nummers, bvb -300;-200, dan wordt de tekening in de tegenovergestelde richting getekend, dan dat je muisaanwijzer hebt verplaatst.
Dit was allemaal nog even terzijde, moet je maar eens proberen wanneer je wat tijd over hebt. |
|
Ok, we gaan verder met het 3D tekenen met het gereedschap "Vierkant". |
We doen dit dus met hetzelfde gereedschap, alleen maken we nu gebruik van de blauwe as, de verticale as dus.
In dit eerste voorbeeld gaan we een kubus maken van een plat rechthoekig vlak.
Het eerste wat je doet is de muisaanwijzer over het eerste eindpunt plaatsen (1), NIET klikken.
Vervolgens beweeg je de muisaanwijzer over de groene as tot je het tweede eindpunt hebt bereikt (2).
Beweeg de muisaanwijzer verticaal naar boven, evenwijdig met de blauwe as, en klik wanneer je de juiste hoogte hebt bereikt (3).
|
De eerste rechtopstaande rechthoek wordt gemaakt. |
|
Voor de tweede wand is het eigenlijk nog makkelijker. Klik het eerste eindpunt (1), beweeg de muisaanwijzer over het tweede eindpunt (2) en klik.
SketchUp weet automatisch wat je wenst te doen.
Hetzelfde voor de derde wand.
Klik het eerste eindpunt (1), beweeg de muisaanwijzer over het tweede eindpunt (2) en klik. |
|
De vierde wand kun je op dezelfde manier doen, maar in dit voorbeeld ga ik het lichtjes moeilijker maken.
Ik klik eerst het eerste eindpunt, en beweeg de muisaanwijzer over de rand van het onderste vlak. Wanneer ik het middelpunt van deze rand heb bereikt volg ik de in dit geval rode as (1), en wanneer ik de gewenste diepte heb bereikt klik ik het tweede eindpunt (2). Dit geeft me een schuine rechtopstaande wand.
En voor de laatste wand klik ik het eerste eindpunt en daarna het tweede eindpunt (3).
Ook de laatste wand wordt opgevuld.
Wens je het overtollige vlak te verwijderen, kies je het gummetje in de gereedschapbalk en klik je de rand van het vlak dat je wenste te verwijderen (4). |
|
>
|
Ook een rechtopstaande rechthoek tekenen op een blanco tekenveld is twee keer niks.
Beweeg met het "Beeld draaien" gereedschap over het tekenveld zodat blauwe as vertikaal op de rode as of de groene as staat, afhankelijk in welke positie je de rechtopstaande rechthoek wil tekenen.
Teken de rechthoek, en klaar is kees.
Eventueel kan je hiervoor de knoppen "Achter" en "Links" gebruiken in de werkbalk "Aanzichten" |
|
Normaal kleurt SketchUp de binnenkant van een figuur blauw en de buitenkant grijs.
Dit is om het ons makkelijk te maken een onderscheidt te kunnen maken tussen de binnenzijde of de buitenzijde van een vlak.
Maar soms loopt dit wel eens mis, bijvoorbeeld wanneer je bepaalde delen uit een 3D-figuur wist, of zoals in onderstaand voorbeeld wanneer ik twee rechtopstaande wanden heb getekend die beiden in een tegenovergesteld richting, of beter gezegd "Aanzicht", zijn getekend.
Om deze beiden wanden van dezelfde binnen- en buitenkantkleur te voorzien rechtsklik je een wand en kies je "Vlakken omkeren" je in het drop-downmenu.
Meer over dit onderwerp lees je trouwens in les 18. |
|
|
Met een beetje oefening, is het ook simpel een tweede rechtopstaande rechthoek te tekenen op dezelfde as met dezelfde hoogte, dan de eerste. |
Beweeg eerst de muisaanwijzer over het referentiepunt (1) in de eerst rechtopstaande rechthoek (dit is het meest rechtse hoekpunt op de groene as).
Beweeg de muisaanwijzer over de as (groene as)waarmee je de nieuwe rechthoek wil uitlijnen (2).
Klik het eerste eindpunt van de nieuwe rechthoek (3) wanneer je de juiste positie van het beginpunt van de tweede rechthoek hebt bereikt.
Beweeg de muisaanwijzer diagonaal over het tweede referentiepunt (4).
Verplaats de muisaanwijzer over de groene as (5).
Klik wanneer je de juiste afmeting voor de nieuwe rechthoek hebt bereikt. (6) |
|
|
Index - vorige - volgende |