MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus PowerPoint   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 6 Tekst opmaken  
     
Tekst opmaken
In de vorige les hebben we uitgebreid kunnen zien hoe we een tekstvak of een text placeholder opmaken.
In deze les gaan we 's kijken hoe we onze tekst opmaken.
Om tekst op te maken moeten we er ons eerst van vergewissen, dat ons object met de tekst, zich in "tekstopmaak toestand" bevindt.
En voor de rest is er niet veel verschil tussen tekst opmaken in Word, Excel of welke Windows-applicatie ook.
Enkel de knoppen "Shadow", "Increase Font Size" en "Decrease Font Size" vinden we enkel terug in PowerPoint. Maar ik denk niet dat hierbij veel uitleg hoeft worden gegeven.
Voor de rest zullen de knoppen u wel allemaal bekent overkomen.
 
We kunnen tekst kopiëren, plakken naar andere objecten.
We kunnen hele teksten of stukken uit teksten opmaken.
En we kunnen teksten, of delen ervan, verwijderen.
 
Opsommingtekens
We kunnen het type van opsommingteken wijzigen door eerst het object te selecteren, en dan te klikken op Format - Bullets and Numbering in de menubalk.
Ook hier hebben 1001 mogelijkheden.
klikken op de knop "Picture" geeft ons een hele resem afbeeldingen weer, die Standaard bij PowerPoint worden geleverd.
Klikken op de knop Customize, geeft ons de keuze uit al onze lettertypes, die zijn geïnstalleerd op onze computer, te gebruiken als opsommingsteken.
 
Rulers weergeven of verbergen
Om verschillende objecten juist uit te lijnen kan het nuttig zijn de Rulers te gebruiken.
Om deze weer te geven klikken we View - Ruler in de menubalk.
Om deze terug te verbergen klikken we nogmaals op View - Ruler in de menubalk.
 
Tabstoppen toevoegen
Net zoals in Word kunnen we in PowerPoint ook tabstoppen invoegen.
Wanneer we een tekstvak selecteren zien we in de linkerbovenhoek onze tabknop.
De beschikbare tabs zijn:
linkse tab
midden tab
rechtse tab
decimale tab
Klikken op de tabknop wijzigt de weergave hiervan.
Kies dus eerst de tab die je wil, en klik dan op de ruler op de plaats waar je deze wil plaatsen.
style="display:inline-block;width:120px;height:90px" > De eerste tab die ik hier heb geplaatst was een linkse tab, de tweede was de decimale tab, de decimale tab werd gebruikt om de bedragen goed uit te lijnen.
Het type tab dat we plaatsen bepaalt de uitlijning van de tekst eronder.
De linkse tab zal de tekst links uitlijnen, de midden tab zal de tekst centreren, de rechtse tab zal de tekst rechts uitlijnen, en de decimale tab zal de nummers uitlijnen op hun decimalen.
     
Om tabinstellingen te verwijderen, selecteren we het tekstvlak, en klikken en slepen de tab die we willen verwijderen naar onder.
 
In tegenstelling tot Word, waar we voor elke alinea tabs kunnen toevoegen, is het in PowerPoint enkel mogelijk tabs in te stellen per tekstvak.
 
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>