MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Photoshop 3D go to : Index - Vorige - Volgende
       
Les 13 Vooraf ingestelde netten (3)  
 
Cilinder
Voor ik verder ga met de verschillende netten, wil ik jullie eerst even vertellen dat elk 3D-object hol is.
Als voorbeeld zal ik hiervoor het net cilinder gebruiken, maar probeer jij dit met een ander object, zal je zien dat dit net hetzelfde is.
Het object cilinder heeft 3 materialen, een cilinder materiaal, een boven materiaal, en een onder materiaal.
Allen lijken me duidelijk welk oppervlak deze vertegenwoordigen.
Selecteer de laag "Cilinder_materiaal",
 
Transparantie
Kies het deelvenster "Eigenschappen", klik het naar benedenwijzend pijltje van de materiaalkiezer, en kies het materiaal "Leuke structuur 3".
Deze structuur geeft je een holle structuur.
>
De reden waarom deze structuur je een holle weergave geeft is de instelling van de optie "Dekking".
Bij de optie "Dekking" hoort een bestand, om dit bestand te openen klik je het naar benedenwijzend pijltje, en kies je "Structuur bewerken".
 
Dit opent het bestand met de structuur waaruit dit materiaal is gemaakt.
Wanneer je hiervan het lagenvenster opent zie dat dit bestand bestaat uit twee lagen.
Je hebt de achtergrondlaag, welke volledig zwart is, en je hebt een bovenliggende laag die gevuld is met wit maar waarin een aantal cirkelvormen zijn uit weggeknipt.
 
Dit wordt duidelijk wanneer we de inhoud van deze bovenste laag aanpassen, meer bepaald grootter maken, en hierdoor ook de weggeknipte gaten vergroten.
Sluiten we dit bestand, en slagen we dit op,
 
Dan zien we dat de gaten in onze cilinder ook groter zijn geworden.
Wat je hieruit hebt geleerd is, dat de kleur zwart een transparante weergave geeft, en de kleur wit een volle kleur weergeeft.
Dus net hetzelfde dan in de maskers van Photoshop, zwart verbergt alles, hier dus het materiaal, wit toont alles, hier uiteraard ook het materiaal.
 
Dit wordt nog duidelijker wanneer we aan het bestand van het materiaal een laag toevoegen, en hierop tekenen met een wit penseel.
 
Dit zal dit deel van de cilinder dicht maken.
 
Wens jij delen van de cilinder transparant of open te maken, teken je met een zwart penseel.
Lijkt me duidelijk.
 
Doorsnede
Waar ik het nog even over wens te hebben is, onder de eigenschappen van een net, gelijk welk net, is de optie "Doorsnede".
Deze optie geeft de doorsnede weer van het 3D-object.
Je kunt hiervan de doorsnede instellen op de x-as, de y-as, of de z-as.
 
Wens je een doorsnede op meerdere assen toe te passen, kies je de eerste as, vervolgens klik je de knop "Toepassen", en je kiest een tweede as.
 
Meer over de eigenschappen van netten in een volgende les.
 
 
Index - Vorige - Volgende
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>