MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Visio 2007   go to : Index - volgende
       
Les 1 Inleiding (1)  
     
Wat is Visio?

Visio 2007 gebruiken we voor het maken van allerlei tekeningen, van netwerkdiagrammen tot kalenders en van kantoorinrichtingen tot stroomdiagrammen waarmee we, al dan niet ingewikkelde, informatie kunnen visualiseren. Je kunt tekst en tabellen die moeilijk te begrijpen zijn, omzetten in Visiodiagrammen die de informatie in één oogopslag weergeven.

Visio 2007 is verkrijgbaar in twee zelfstandige versies:
Visio Professional en Visio Standard. Deze laatste versie bevat dezelfde basisfunctionaliteit als Visio Professional, maar het aantal functies en sjablonen is iets beperkter. Visio Professional bevat geavanceerde functionaliteit, zoals functies voor gegevensverbinding en visualisatie die Visio Standard 2007 niet heeft.
De standaardversie kost ongeveer 350€, terwijl je voor de Professionele versie toch al gauw 750€ kwijt bent.
Dit even voor informatie:
Ik gebruik de standaardversie voor deze cursus, mijn financiën laten het namelijk niet toe de professionele versie aan te schaffen.

Wanneer we Visio openen zien we het venster "Aan de slag met Microsoft Visio" dat verdeeld is in drie delen.
Aan de linkerzijde hebben we de verschillende sjablooncategorieën (1).
Deze onder jullie die met de professionele versie werken vinden onder de koppeling "Aan de slag" nog de koppeling "Voorbeelden".
In het midden hebben we de recent gebruikte sjablonen (2), en aan de rechterzijde vinden we de recent geopende documenten (3).
Wanneer het de eerste maal is dat je Visio opent zijn vak 2 en 3 uiteraard leeg, enkel hebben we een aantal online opties onderaan het middelste deel die me allen wel duidelijk lijken.
Wens je hiervan gebruik te maken moet je wel verbonden zijn met het Internet.

>
Klik de knop "Sluiten" om het venster "Aan de slag met..." te sluiten.
Wens je dit later opnieuw te openen klik je de knop "Bestand" in de menubalk, kies je "Nieuw" in het drop-downmenu, en klik je de optie "Aan de slag".
Dezelfde sjablooncategorieën die we hebben in het venster "Aan de slag..." vinden we ook terug wanneer we de knop "Bestand" klikken in de menubalk, onder de optie "Nieuw".
 
De gebruikersinterface
Het eerste wat opvalt wanneer we Visio starten is dat, in tegenstelling tot de andere Office 2007 applicaties, Visio niet beschikt over een "Lint".
Dit is misschien handig voor diegenen onder ons die nog steeds werken met bijvoorbeeld Excel 2003 of Word 2003, mij bespaard het in elk geval tijd omdat ik dit niet nog eens opnieuw moet gaan uitleggen.
Nadat we het venster "Aan de slag..." hebben gesloten is enkel nog de applicatie geopend.

Bovenaan hebben we de titelbalk, met aan de rechterzijde de knoppen "Minimaliseren", Maximaliseren en "Sluiten".
Daaronder hebben we de "Menubalk", daaronder de "Standaardwerkbalk" en als laatste de "Opmaakwerkbalk".
Ik veronderstel dat diegenen die met Visio werken ook met andere Office applicaties werken, dus lijkt het mij onnodig voor al deze knoppen uitleg te geven.
Wanneer we bepaalde knoppen gaan gebruiken zal ik hierover de uitleg verschaffen.

Door te klikken op de knop "Beeld" en te kiezen voor "Werkbalken", kunnen we alle verschillende werkbalken openen en sluiten. Diegenen die zijn geopend zijn geselecteerd in het drop-downmenu. Om deze te sluiten klik je deze nogmaals in het menu zodat deze wordt gedeselecteerd.

De titelbalk en de menubalk kan je niet sluiten. Maar dat had je wel al begrepen denk ik.

Werkbalken aanpassen

Door te klikken op de optie "Aanpassen" opent het dialoogvenster "Aanpassen" met drie tabbladen.
In het tabblad "Werkblad" kunnen we een nieuwe werkbalk aanmaken, de beginwaarden terug instellen voor een bestaande werkbalk, en een reeds eerder aangemaakte werkbalk verwijderen.
Om knoppen toe te voegen aan een werkbalk open je de werkbalk, kies je het tweede tabblad "Opdrachten", kies je een categorie aan de linkerzijde van het dialoogvenster, en sleep je de betreffende knop uit de rechterzijde van het dialoogvenster in de werkbalk.

Wens je een knop te verwijderen uit een werkbalk open je opnieuw het dialoogvenster "Aanpassen", en klik en sleep je de betreffende knop uit de werkbalk, maakt niet uit naar waar.

In het derde tabblad, het tabblad "Opties", hebben we een aantal opties voor de instellingen van de werkbalken die me allen duidelijk lijken.

 

Zoals in elke andere Office 2003 applicatie kunnen we ook in Visio 2007 de werkbalken verplaatsen door de muisaanwijzer boven de bolletjes te plaatsen aan de linkerzijde van de werkbalk, en wanneer deze wijzigt in een vierdelig pijltje te klikken en te slepen.

Of wanneer deze is losgekoppeld, door de muisaanwijzer in de titelbalk te plaatsen, en de werkbalk te klikken en slepen naar de positie waar je deze wenst.
 
 
Index - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>