|
|
|
|
Cursus Fireworks CS4 |
go to : Index - Vorige - Volgende |
|
|
|
|
Les 8 |
Vector afbeelding (3) |
|
|
|
|
Opvullen van vormen |
Voor het opvullen van een vorm bepaal je eerst een categorie (1). En hier hebben we een aantal mogelijkheden. Effen, Verloop, Patroon.
Kies je voor "Effen" bepaal je vervolgens een kleur (2).
De rand van de vulling (3).
En eventueel een structuur (4). |
|
>
|
De verschillende mogelijkheden zijn enorm, en hierdoor onmogelijk allen te bespreken.
Het enige wat ik misschien kan vertellen, is wanneer je hebt gekozen voor een verloop, je de weergave van dit verloop kunt wijzigen door met de hendelpunten in het verloop te slepen (1).
En de kleurkiezer te dubbelklikken om het deelvenster van het kleurverloop in te stellen.
De bovenste blokjes zijn voor de dekking, de onderste voor de kleur (2).
Wens je een kleur toe te voegen aan het verloop, plaats je de muisaanwijzer onder de kleurenbalk en wanneer er een plusteken verschijnt, klik je (3).
Wens je een kleur te verwijderen uit het verloop, dan klik en sleepje deze uit het kleurenvenster (4).
|
|
|
9-delige schaling |
Met 9-delige schaling kunnen we vector- en bitmapobjecten schalen zonder het object te vervormen. Zo blijft de vormgeving van het hoofdelement, bijvoorbeeld een rechthoek met afgeronde hoeken, behouden. |
9-delige schaling kan men niet toepassen op tekst, een groep die tekst bevat al dan niet geroteerd en een symbool dat tekst bevat. |
Een voorbeeld maakt dit duidelijk.
Ik heb een rechthoekige vorm met afgeronde hoeken (1).
Wanneer ik deze schaal met het gereedschap "Schalen" (2), dan zal zowel de rechthoek als de hoeken van de rechthoek worden aangepast (3). |
|
|
Dit laatste kunnen we vermijden wanneer we gebruik maken van het gereedschap "9-delige schaling".
Selecteer hiervoor de vorm die je wenst te schalen, selecteer het gereedschap "9-delige schaling" in de gereedschapbalk (1).
En plaats vervolgens de hulplijnen (2) rond een selectie in de vorm die je wenst te schalen.
Wanneer ik nu het object schaal door een van de hoekblokjes te klikken en te slepen (3)
Zal enkel het gedeelte tussen de hulplijnen (A) zal worden geschaald.
En zullen de hoeken blijven zoals ze waren (4). |
|
|
|
Index - Vorige - Volgende |