MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Flash CS4   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 38 Geavanceerde animatie (2)  
 
Bones toevoegen
Zoals dus in de vorige les vertelt, kun je bones toevoegen aan afzonderlijke symboolinstanties of aan de binnenzijde van een vorm.
In dit voorbeeld ga ik gebruik maken van een vorm, maak jij gebruik van verschillende instanties, geen enkel probleem, plaats deze dan wel allen in dezelfde laag.
Heb je de vorm of alle instanties op het podium in dezelfde laag gepositioneerd, selecteer je het gereedschap "Bone" in de gereedschapbalk.
Vervolgens gaan we de verschillende bones definiëren.
De eerste "Bone" die we aanbrengen noemen we de "Hoofdbone", al de rest noemen we "Onderliggende bones".
Een "Bone" wordt weergegeven als een dunne driehoek, met een rond verbindingspunt aan het begin, en een rond verbindingspunt aan het eind.
Een onderliggende bone die je wil verbinden met een andere bone, vertrekt aan het verbindingspunt op het eind van de vorige bone.
Zo is in onderstaande afbeelding (2) de onderarm van deze gast verbonden aan de bovenarm, die dan weer verbonden is met zijn met het hoofdframe.
Je kunt meerde bones toevoegen aan het eind van een ander bone.
>

Zo is in onderstaande afbeelding het middel van die gast verbonden aan zijn linker- en aan zijn rechterbovenbeen, en het hoofdframe verbonden met de linker- en de rechterbovenarm.
Verplaats je nu de onderarm door het eindpunt te klikken en te slepen met het selectiegereedschap, dan beweegt ook de bovenarm.
Wens je enkel de onderarm te verplaatsen zonder dat de bovenarm beweegt, hou je de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt terwijl je klikt en sleept met het eindpunt van de onderarm.

Merk ook op dat de delen die je hebt verbonden met bones, automatisch worden geplaatst in een nieuwe laag "Armatuur".
In dit geval is dit de hele vorm, werk jij met verschillende instanties, dan zijn dit enkel de instanties die zijn verbonden met bones.

 
Heb je een bone geselecteerd, dan worden de opties voor deze bone weergeven in het eigenschappenvenster.
Bovenaan het eigenschappenvenster heb je vier pijltjes waarmee je kunt navigeren tussen de verschillende bones.
Wanneer je de draaiing van een bone wilt beperken, selecteer je eerst de bone, en voer je in het vak "Verbindingspunt: rotatie" de minimum- en maximumwaarden in voor het aantal graden van de draaiing.
Wanneer "Verbindigspunt x- of y-as verplaatsen" is ingeschakeld, kan een bone zonder beperkingen bewegen langs de x- of y-as. De lengte van de bovenliggende bone wordt dan automatisch aangepast om de beweging mogelijk te maken.
Bones verwijderen doe je door de bone te selecteren, en de Delete-knop op je toetsenbord te klikken.
 
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>