Met het gereedschap "Duwen/Trekken"l hebben we de mogelijkheid volume toe te voegen aan, of te verwijderen uit, een figuur in het tekengebied.
Voor deze gelegenheid zal ik beginnen met een "Metrisch Centimeter-3D" sjabloon, je weet wel, die met dat manneken. Niet dat dit iets wijzigt, maar nu ik toch in 3D ga werken kan ik evengoed het 3D sjabloon gebruiken.
Het eerste wat ik doe is dat manneken verwijderen, die staat er toch niks te doen, dus kan ik hem evengoed vrijaf geven. Ik veronderstel dat je weet hoe je dat doet, maar mocht dit toch niet het geval zijn, je selecteert deze met het gereedschap "Selecteren", en je klikt de Deletetoets op je toetsenbord.
Vervolgens teken ik een rechthoek met het gereedschap "Vierkant", en typ de getallen 400;600 (1).
Wat betekent dat ik een rechthoek heb van 4 op 6 meter. Juust?
Juust.
Vervolgens selecteer ik het gereedschap "Duwen/Trekken" in de gereedschapbalk, en beweeg de muisaanwijzer over het oppervlak van de zojuist getekende rechthoek.
Nu hebben we verschillende manieren om van deze 2D-rechthoek een 3D-kubus te maken (2).
Een eerste manier is de muis te klikken en te slepen in de richting dat je wil werken, in dit geval omhoog, en de muisknop los te laten wanneer de gewenste hoogte voor de kubus is bereikt.
Dit is dus de klik - sleep methode. Maar dat had jezelf wel al gevonden denk ik.
Een tweede manier is de muis te klikken en te slepen in de richting dat je wil werken, omhoog dus, een getal te typen (200) die de hoogte moet bepalen, en de Entertoets te klikken om te bevestigen.
Een derde manier is de muis te klikken, de muisaanwijzer te bewegen in de richting dat je wil werken. Wanneer je de muisaanwijzer beweegt zie je dat het vlak aan je muisaanwijzer blijft kleven.
Klik nogmaals op de muis wanneer de gewenste hoogte is bereikt.
Hoe je het doet maakt niet uit, maar wens je een beetje correct te werken maak dan steeds gebruik van het VCB-vak, het dient ervoor. |