 |
 |
 |
 |
Cursus SketchUp |
|
Index - vorige - volgende |
|
|
|
|
Les 24 |
De werkbalk "Wijziging"
(3) |
|
|
|
|
Het gereedschap "Schalen"  |
Met het gereedschap "Schalen" kunnen we de grootte van het object wijzigen.
Dit is zowel voor 2D objecten als 3D objecten. |
Selecteer het gereedschap "Schalen" in de gereedschapbalk en klik het object waarvan je de grootte wil wijzigen.
Bij een 2D object verschijnen er langs de rand en in de hoeken verschillende blokjes, "handgrepen" noemen we dat.
Wanneer je de muisaanwijzer over een handgreep beweegt, kleurt deze rood en de tegenoverliggende handgreep roos. En dit is belangrijk, deze tegenoverliggende roze handgreep is namelijk het punt, ik zal dit het schaalpunt noemen, waarop SketchUp zich gaat baseren wanneer je de afmeting van het object wijzigt.
Met andere woorden, deze punt blijft op zijn plaats wanneer je klikt en sleept met de geselecteerde handgreep. |
 |
|
Wens je de breedte en de lengte proportioneel te wijzigen, klik en sleep je met een handgreep in één van de hoeken. Of, een tweede manier, je houdt de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt terwijl je sleept met gelijk welke handgreep. |
 |
|
Wens je het schaalpunt te verleggen naar het middelpunt van het object, hou je de Ctrl-toets op je toetsenbord ingedrukt. |
 |
|
Een 3D-object schalen is juist hetzelfde, alleen hebben we hier wat meer handgrepen.
Door middel van al deze verschillende handgrepen kunnen we het object vergroten, versmallen, verbreden, verhogen, verlagen.
Hou ook hier de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt wanneer je de proporties van het object wil behouden. |
 |
Wens je het schaalpunt te verplaatsen naar het middelpunt van het object, hou je ook hier de Ctrl-toets op je toetsenbord ingedrukt. |
 |
|
Wil je dat die flik de andere kant oprijdt, dan duw je de handgreep helemaal door de figuur. |
 |
|
|
Index - vorige - volgende |