MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Vista   go to: Index - vorige - volgende
       
Les 18 Windows Mail (6)  
     
Organiseren van berichten
Standaard beschikt Windows Mail reeds over een aantal mappen om onze mail te sorteren.
Deze standaardmappen zijn "Postvak IN", "Postvak UIT", "Verzonden items", "Verwijderde items", "Concepten", en "Ongewenst e-mail".
 
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je een beetje georganiseerd wil blijven, je nog meer mappen hieraan wil toevoegen. Bijvoorbeeld e-mails van je werkgever wil je niet in dezelfde map bijhouden als die van je vrouw, toch?
 
Om een nieuwe map te maken hebben we verschillende mogelijkheden.
Een eerste, en misschien wel vlugste manier is een map waarin je een submap wil toevoegen te rechtsklikken, en te kiezen voor "Nieuwe map" in het pop-upmenu.
In het dialoogvenster dat verschijnt geef je de nieuwe submap een naam.
 

In dit voorbeeld maak ik in de map "Postvak IN" de submap "Baas".

Ik rechtsklik eerst de map "Postvak IN"

En kies "Nieuwe map" in het pop-upmenu.

 

 

In het dialoogvenster "Map maken" geef ik in het vak "Mapnaam:" een naam voor de submap.

Ik kies voor "Baas".
Eigenlijk is dit wel dubbelzinnig. Mijn vrouw is de baas en mijn baas is de baas. Dit zou dus later wel voor problemen kunnen zorgen wanneer ik mijn inkomende e-mail ga sorteren, maar ach, ik zal het wel onthouden zeker.

Ik klik de knop Ok.

Eventueel kan je nog steeds een andere map kiezen waar je de submap aan wil toevoegen.

 

Zoals je kunt zien in de afbeelding hiernaast is de submap toegevoegd aan de map "Postvak IN".

Wanneer er submappen zich bevinden in hoofdmappen verschijnt er een naar rechtswijzend pijltje naast de mapnaam.
Wanneer je hierop klikt, ontvouwt deze map zich en kun je alle onderliggende zien.

Je kan zoveel submappen maken die je nodig hebt.
Zelfs sub-submappen, dit zijn mappen in een submap.

 

Om een map in de map "Lokale mappen" te maken rechtsklik je deze map.
Maar ik denk dat je dit wel wist.
>
Om een e-mail die zich bevindt in het "Postvak IN" te sorteren naar een toegevoegde map, klik en sleep je deze van de lijst naar de gewenste map.
 
Automatisch sorteren van inkomende Post
Door het instellen van een aantal regels kunnen we de inkomende post automatisch sorteren, verwijderen, zelfs doorsturen. Dit op verschillende criteria, ondermeer "Onderwerp", "Afzender", "Berichttekst" en 'Grootte".
 

Om een regel in te stellen klik je de knop "Extra" in de menubalk, en kies je "Berichtregels" in het pop-upmenu, en klik je "E-mail".
In het dialoogvenster dat verschijnt, kunnen we verschillende regels instellen. Om deze hier allen te bespreken lijkt me dit een beetje te veel.
Maar ik zal één voorbeeld geven.
Stel ik wil de e-mails die ik ontvang van mijn baas onmidddellijk onderbrengen in de submap "Baas" die ik zojuist had aangemaakt.

Hiervoor selecteer ik in het bovenste vak de criteria "Als de regel Van bepaalde personen bevat".
In het middelste vak kies ik als actie "Verplaatsen naar een bepaalde map".
En in het onderste vak bepaal ik de persoon waar deze regel op wordt toegepast, en de map waar deze inkomende mail naar toe moet.

Ik begin met het bepalen van de persoon, dus klik ik de blauwe link "bepaalde persoon".
Dit opent een dialoogvenster waar je of de naam typt, of de knop "Contactpersonen" klikt wanneer deze zich bevindt in je lijst met contactpersonen, waarover later meer.
Klik de knop OK.
 
Vervolgens klik ik de blauwe link "een bepaalde map".
Dit opent het volgende dialoogvenster, waar ik de map selecteer waar de e-mail in moet worden geplaatst, de map "Baas" dus. Ik zou deze liever in de map "Verwijderde items" plaatsen, maar je weet maar nooit of hij iets zinnigs te vertellen heeft.
Ik klik de knop OK.
 
Zoals je nu kunt zien in onderstaande afbeelding zijn m'n twee blauwe links vervangen door de regels.
Klik OK.
Alle e-mails die je nu krijgt, en waarvan het vak "Van:" de naam Peter bevatten zullen automatisch worden geplaatst in de map "Baas".
 
Dit was één voorbeeld maar de mogelijkheden zijn enorm.
Heb je tijd zat, probeer ze dan allen maar eens uit.
In de volgende les gaan we eens kijken wat we met ongewenste mail kunnen doen, Spam dus.
 
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>