MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Windows XP   go to: Index - vorige - volgende
       
Les 3 De basis (deel 2)  
       
Een Backup maken
Uw computer kost je honderden, misschien wel duizenden Euro's, maar toch is dit niet het belangrijkste onderdeel.
Je gegevens op je harde schijf zijn dat wel.
Hoeveel uren heb je er niet aan gewerkt om al deze gegevens te verzamelen, en in je computer op te slaan.
Dus is het raadzaam al deze gegevens op te slaan op een cd-rom of een flash-drive, minstens éénmaal per week.
 
Windows XP Home Edition installeert dit back-up programma niet automatisch, we moeten dit manueel doen.
Om dit te installeren plaatsen we eerst de Windows XP cd-rom in je cd.
In de map \VALUEADD\MSFT\NTBACKUP op de cd, dubbelklikken op NTBACKUP.MSI
Wanneer de Wizard klaar is met de installatie, klikken we op "Voltooien".
Met dit programma kunnen we nu een back-up maken op dezelfde of een andere computer, een cd-rom of een tape-apparaat.
 
Wanneer we nu een back-up willen maken, klikken we op Start in de takenbalk.
En kiezen "Alle programma's" - "Bureau-Accessoires" - "Systeemwerkset" - "Back-up".
De Wizard Back-Up wordt gestart.
Klik op Volgende
In het tweede venster van de Wizard bepalen we of we een "back-up van Bestanden en instellingen" wensen, of "Bestanden en instellingen wil herstellen".
We kiezen voor het eerste.

In het derde venster bepalen we waarvan we een back-up willen maken.

In het vierde venster bepalen we waar we de back-up willen opslaan.
We klikken op de knop "Bladeren" om de plaats van de back-up te bepalen.
We geven een naam in voor onze back-up.
Klikken op "Volgende"
En klik op "Voltooien"
Het dialoogvenster "Voortgang van back-up wordt gestart
Wanneer de back-up is gemaakt klik je op de knop "Sluiten".
 
Gegevens herstellen d.m.v. een Backup
Wanneer we gegevens zijn kwijt geraakt, door een stroomonderbreking of wat dan ook, en we zo slim zijn geweest regelmatig een back-up te maken, kunnen we onze gegevens weer terughalen.
We klikken op Start in de takenbalk.
En kiezen nogmaals "Alle programma's" - "Bureau-Accessoires" - "Systeemwerkset" - "Back-up".
We klikken op volgende, maar kiezen nu "Bestanden en instellingen terugzetten".
We selecteren de back-up die we eerder hadden gemaakt, en klikken op "Volgende".
Selecteer een locatie, en klik op "Terugzetten".
 
Het Systeem herstellen
Systeemherstel stelt ons instaat de computer te herstellen naar een vorige configuratie, althans als we deze hadden opgeslagen.
M.a.w., we kunnen onze computer terugbrengen naar een vorige manier waarop deze werkte, voor we een bepaald programma hadden geïnstalleerd.
Systeemherstel heeft geen invloed op onze bestanden zoals bvb. een Word document, een Excel document, die we reeds eerder hadden aangemaakt, het corrigeert enkel de wijzigingen in de systeemconfiguratie, en verwijdert geïnstalleerde software en hun bestanden, om het systeem te herstellen.
 
Om het Systeem te herstellen klikken we op "Start" in onze takenbalk.
We kiezen "Alle programma's" - "Bureau-Accessoires" - "Systeemwerkset" - "Systeemherstel".
We selecteren "Een eerdere status van deze computer herstellen".
En klikken op "Volgende".
In het volgende venster selecteren we een herstelpunt dat we eerder hadden aangemaakt.
Van zodra we een herstelpunt hebben geselecteerd moeten we bevestigen. style="display:inline-block;width:120px;height:90px" >
En krijgen we een dialoogvenster met de melding dat het systeem zal herstarten om de actie uit te voeren.
Wanneer het herstelproces is voltooid, zie je een knop verschijnen waarmee we het herstelproces kunnen ongedaan maken.
 
Om herstelpunten te maken selecteren we "Een herstelpunt maken" in het "Systeemherstel" dialoogvenster.
We geven een naam in voor ons herstelpunt en klikken op maken.
 
Gebruikersaccount aanmaken
In Windows XP kunnen we verschillende gebruikersaccounts aanmaken, elke gebruiker heeft z'n eigen instellingen met een eigen paswoord en login.
 
We hebben de keuze tussen twee soorten accounts:
1. Computerbeheerder: dit type zal meestal wel de eigenaar van de computer zijn, en kan gebruikersaccounts aanmaken, wijzigen en verwijderen. Programma's toevoegen, en heeft toegang tot alle bestanden.
2. Beperkt: dit type gebruiker heeft slechts minimale toegang tot het systeem, en kan de configuratie niet wijzigen.
 
Om een nieuwe gebruiker aan te maken, klikken we "Start" in de takenbalk.
En klikken we op "Configuratiescherm".
In het Configuratiescherm klikken we op "Gebruikersaccounts".
In het dialoogvenster kiezen we voor "Een nieuwe account maken".
We geven de account een naam.
En in het volgende venster kiezen we voor "Computerbeheerder" of voor "Beperkte mogelijkheden".
Klik op "Account maken".
>
Eénmaal de account aangemaakt, selecteren we hem in de lijst, en kunnen vervolgens in het dialoogvenster de naam wijzigen, het paswoord instellen, een andere afbeelding kiezen, het type wijzigen, of de account verwijderen.
 
Inloggen in de computer
Wanneer we onze computer aanzetten, verschijnt er een Log-In venster, met de verschillende gebruikers.
Klik het icoon van de gebruiker waarop je wil inloggen, geef het paswoord in (als er één is ingesteld), en klik op OK.
 
Gebruikers wijzigen
We kunnen makkelijk de gebruiker wijzigen door te klikken op de "Start"-knop in de takenbalk.
En te kiezen voor "Afmelden".
Het volgende venster zal ons vragen of we willen wijzigen van gebruiker of we de computer willen uitschakelen.
Wanneer we kiezen voor Gebruiker wijzigen, zal het Windows welkomvenster terug verschijnen, waar we onze keuze maken tussen de verschillende accounts.
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>