MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Word 2013   go to : Index - Vorige - Volgende
       
Les 30 Tabellen (3)  
       
Formules invoegen
In Word hebben we de mogelijkheid berekeningen uit te voeren in onze tabel.
Hiervoor maken we gebruik van formules.
>
Om een formule in te voegen in onze tabel, selecteer je eerst de cel waarin je de formule wenst in te voegen, klik je daarna de knop "Gegevens" onder het tabblad "Indeling" en kies je "Formule".
 
Dit opent het dialoogvenster "Formule":
 
In het bovenste vak van het dialoogvenster geven we de formule in.

Voor diegenen onder ons die gewoon zijn met Excel te werken, weten dat kolommen bestaan uit letters, A - B - C etc., en rijen uit nummers, 1 - 2 - 3 etc.
En dat het snijpunt van een kolom met een rij een cel wordt genoemd.
Zo is in bovenstaande afbeelding de cel G2 in het blauw gemarkeerd.

Voor diegenen die nog nooit met Excel hebben gewerkt, die weten het dus nu.

Het eerste wat je doet is de cel selecteren waarin je het product wil berekenen.
Ik wil het product berekenen van het aantal met de prijs. Dus vermenigvuldig ik cel E2 met cel F2.
Vervolgens klik ik de knop "Formule" in het lint.
Dit opent het dialoogvenster "Formule".
In het bovenste vak typ ik de formule.
Wanneer je een formule intypt, moet je steeds met het is gelijk aan teken (=) beginnen.
Dus typ ik =E2*F2.
In het tweede vak van het dialoogvenster kies ik een getalnotatie.
En klik de knop OK.
 
Ik herhaal dit voor de cellen G3 en G4.
 
In cel G5 wil ik het totaal van alle bovenliggende cellen.

Ik selecteer dus eerst cel G5, en klik de knop "Formule" in het lint.
Wanneer de geselecteerde cel onder een kolom met getallen staat, wordt automatisch de formule =SUM(ABOVE) voorgesteld.
Mocht dit bij jou niet het geval zijn, kun je dit steeds intypen.

 
Mocht de cursor links of rechts van kolommen met getallen staan, zou Word de formule =SUM(LEFT) of =SUM(RIGHT) voorstellen. Dit even ter informatie
Word begrijpt namelijk geen Nederlands, dus alles moet hier in het Engels.
Kies een getalnotatie, en klik OK.
 
Om allees wat beter uit te lijnen, selecteer je de kolom, selecteer het tabblad "Start", en klik de knop "Rechts uitlijnen".
 
Wens je snel een rij of een kolom op te tellen, kan je steeds gebruik maken van de knop "SOM".
Plaats deze knop in de werkbalk "Snelle toegang" of in het lint, wanneer je veelvuldig gebruik maakt van optellingen in Word.
Hoe je dit doet heb je reeds gezien in een vorige les van deze cursus.
 
Formules bijwerken
Het probleem bij het gebruiken van formules in Word, is wanneer je een cel wijzigt, bv het aantal in een cel, dat het product niet wijzigt.
Dit lossen we op door te rechtsklikken op de cel die moet updaten, en te kiezen voor "Veld bijwerken".
 
Dan doet hij het wel correct.
 
 
 
Index - Vorige - Volgende
 
 
 
 
 
 

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>