MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus Fireworks CS4 go to : Index - Vorige - Volgende
       
Les 6 Vector afbeelding (1)  
     
Het verschil Vector VS Bitmap
Voor ik begin met de Vector afbeeldingen, wil ik jullie eerst toch even vertellen wat het verschil is tussen een Vector en een Bitmap afbeelding.
Er bestaan grofweg twee types afbeeldingen: bitmap en vector.
Een voorbeeld van een bitmap afbeelding is een foto, een voorbeeld en een vector afbeelding is een tekening. De simpelste vorm van een vector afbeelding is een cirkel, een rechthoek of iets dergelijks.
Vector bestanden worden samengesteld uit losse voorwerpen (1). Elk voorwerp heeft verschillende eigenschappen zoals kleur, vulling en lijnsoort. Vector bestanden zijn, in tegenstelling tot bitmap afbeeldingen, resolutieonafhankelijk.
Wat betekent dat zij op elke schaal de hoogste kwaliteit bereiken.
In een bitmap afbeelding (2) echter, wordt alles weergegeven met blokjes, pixels noemen we deze.
Een voorbeeld maakt dit duidelijk:
 
Nu we dit weten, gaan we verder met Vector-afbeeldingen of objecten, noem het zoals je wil.
 
Werken met Vector-objecten

Fireworks werkt dus met Vectorafbeeldingen en met Bitmapafbeeldingen.
Voor elk van deze hebben we een aantal gereedschappen in de gereedschapbalk.
Het handige aan de gereedschapbalk is dat de verschillende gereedschappen verdeeld zijn in verschillende categorieën.
Met andere woorden, de bitmapgereedschappen zijn ingedeeld in de categorie "Bitmap" (1), de vectorgereedschappen zijn ingedeeld in de categorie "Vector" (2).
Wanneer er zich een zwart pijltje bevindt rechts onderaan een gereedschap, dan ontvouwt er zich een menu met nog meer gereedschappen, wanneer we hierop klikken en de muisknop ingedrukt houden (3).

Ik zal de Vectorgereedschappen eens overlopen.

Het gereedschap Lijn
Het eerste gereedschap in de categorie "Vector" is het gereedschap "Lijn".
Met het gereedschap "Lijn" tekenen we, zoals jullie allemaal wel zullen vermoeden, een lijn.
Je kunt een verticale lijn tekenen, een horizontale lijn tekenen, en een diagonale lijn tekenen.
Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is te klikken en te slepen in de afbeelding.
Hou je hierbij de shift-toets op je toetsenbord ingedrukt, dan beperk je als het ware de hoek van de lijn in 45°.
 
De eigenschappen van deze lijn, of gelijk welk ander object, bepaal je in het eigenschappenvenster onderaan het bestand.
Zo kun je de breedte en de hoogte van de lijn bepalen (1), de positie (2), de kleur (3), de grootte van het penseeluiteinde (4), een lijncategorie (5), een dekking (6), een stijl (7), plus nog een aantal andere die we allen wel zullen bespreken.
Het gereedschap "Pen"
Naast het lijngereedschap vinden we het gereedschap "Pen".
Met het pengereedschap kunnen we zelf de vorm (lees pad) van het object bepalen.
Je tekent met het pengereedschap door te klikken in de afbeelding, je muisaanwijzer te verplaatsen, en nogmaals te klikken in de afbeelding. Dit zal een rechte lijn tekenen (A) tussen twee punten, ankerpunten (B) noemen we dit.
Klik en sleep je echter met een ankerpunt (C), dan vorm je een gebogen lijn (D).
Wens je de vorm te sluiten, beweeg je de muisaanwijzer over het beginpunt, het eerste ankerpunt dus, en wanneer deze een cirkeltje toont (E), klik je.
 
En net als voor het lijngereedschap hebben we voor het pengereedschap ook een aantal eigenschappen.
Hoe je tekent met het pengereedschap, leg ik jullie uit in les 10.
Het gereedschap "Vectorpad"
In het submenu van het pengereedschap vinden we nog twee extra het gereedschappen.
Eén ervan is het gereedschap "Vectorpad".
Om te tekenen met dit gereedschap klik en sleep je in het document en laat je de muisaanwijzer pas los, wanneer je vorm is getekend.
Wanneer je tekent met het "vectorpad" worden verschillende ankerpunten tussen de lijnen automatisch geplaatst.
Je kunt op elk moment de vorm (lees pad) van deze lijnen aanpassen door te klikken en te slepen op een ankerpunt met het gereedschap "Subselectie maken".
Maar ook hierover meer wanneer ik het uitgebreid heb over het pengereedschap.
Het gereedschap "Pad opnieuw tekenen"
Het gereedschap "Pad opnieuw tekenen" laat ons toe een getekende pad te bewerken.
Het eerste wat je moet doen is de getekende vorm (lees pad) selecteren (1).
Vervolgens plaats je de muisaanwijzer over get getekende pad op de plaats waar je de vorm wil wijzigen (2).
Klik en sleep vervolgens om het nieuwe pad te tekenen (3).
Laat de muisknop los wanneer je klaar bent.
Je zult zien dat het "vernieuwde" pad zich aanpast (4 en 5).
Met dit gereedschap moet je maar wat oefenen, dan wordt het allemaal wel snel duidelijk wat dit gereedschap juist doet.
 
 
Index - Vorige - Volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China