MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus SketchUp   Index - vorige - volgende
       
Les 23 De werkbalk "Wijziging" (2)  
     
Het gereedschap "Draaien"
We gebruiken het gereedschap "Draaien" om objecten om hun eigen as, of rond elkaar te draaien en om objecten te kopiëren.
Het gebruiken van het gereedschap "Draaien" bij het kopiëren, bespreek ik in het hoofdstuk "Kopiëren en Arrays".
Laat ons eerst een kijken hoe we een object om een ander object draaien.
Als voorbeeld heb ik hier een bankje en een vuilbak. Ik heb deze niet zelf getekend, maar heb deze gehaald uit de componentenbibliotheek waarover we het later ook uitgebreid zullen hebben.
Het eerste wat je doet is het object (het bankje) selecteren (1), waarrond we het andere object (de vuilbak) willen roteren.
Selecteer daarna het gereedschap "Draaien" in de werkbalk "Wijziging"(2).
Vervolgens beweeg je de muisaanwijzer over het bankje en klik je een eerste maal (3), dit bepaalt het draaipunt.
Zoals je zult opmerken gedraagt het gereedschap "Draaien" zich als een magneet en zal deze afhankelijk waar de cursor zich op dat moment bevindt, de kleur aannemen van de as waarop hij de draairichting zal baseren.
Daarna klik je nogmaals op de vuilbak (4) om het pad te bepalen
Na deze klik kun je eventueel een hoek (Angle) typen en de Entertoets klikken.

Dit laatste doe ik in dit geval niet, maar ik beweeg de muisaanwijzer naar de positie waar ik het object, in dit geval de vuilbak, wil plaatsen.
Wanneer deze is bereikt, klik ik nogmaals (5).

In het tweede voorbeeld gaan we het een object, in dit geval het bankje, om zijn eigen as draaien.
Eerst selecteren we het bankje.
Vervolgens selecteren we het gereedschap "Draaien" in de gereedschapbalk.
Plaats de cursor over het bankje en wanneer deze de juiste draairichting heeft aangenomen, plat dus, klik je een eerste maal. Het bankje moet namelijk om zijn eigen as draaien en met z'n poten op de grond blijven staan. Dat laatste geldt voor ons allemaal trouwens.
Daarna verplaats je de muisaanwijzer om het pad te bepalen en klik je een tweede maal.
Beweeg de muisaanwijzer tot je de juiste positie hebt bereikt, en klik de laatste maal.
Resultaat:
 

Ter informatie:
Wens je een object in de verticale positie te draaien beweeg je de muis, of beter gezegd de hoekmeter, over het object, zodat deze in de verticale positie komt te staan.
Voor de rest doe je juist hetzelfde.

 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China