MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus SketchUp   Index - vorige - volgende
     
Les 5 Tekenen in SketchUp (1)
Het gereedschap "Lijn"
Zoals ik dus in les 3 had gezegd hebben we verschillende manieren om een lijn te tekenen.
Het eerste wat je doet natuurlijk wanneer je een lijn wilt tekenen is de Line tool selecteren.

Een eerste manier is de "klik en sleep" methode.
Een tweede manier is de "klik - verplaats - klik" methode.
Voor wie het niet mocht weten, het verschil tussen "slepen" en "verplaatsen" is dat je bij het slepen de muisknop ingedrukt houd terwijl je de muisaanwijzer verplaatst, en je bij het verplaatsen enkel de muisaanwijzer verplaatst zonder de muisknop ingedrukt te houden.

Ik verkies de tweede manier. Om de eenvoudige reden dat het eindpunt van de vorige lijn, dan automatisch het beginpunt wordt van de volgende lijn.

Wens je een tweede lijn te tekenen die begint aan het eindpunt van de eerste lijn, plaats je na het klikken van het eindpunt van de eerste lijn de muisaanwijzer in het tekenvak op de plaats waar je deze tweede lijn wilt eindigen en je klikt opnieuw.
Hetzelfde doe je voor de volgende lijnen.
Wanneer je de muisaanwijzer beweegt na het klikken van het eindpunt van de eerste lijn en dus het beginpunt van de tweede lijn, lijkt het of deze is verbonden met een elastisch lijntje.

Wens je geen extra lijn meer te tekenen, of beter gezegd wens je geen extra lijn te tekenen die is verbonden met de vorige lijn, klik je de Esc-toets op je toetsenbord en het "elastisch lijntje" verdwijnt.

>
Wanneer je klikt en de muisaanwijzer verplaatst, zal SketchUp je vertellen (tekst) en tonen (kleur) wanneer deze lijn evenwijdig loopt met de rode as (Op rode as) of de groene as (Op groene as).
Beweeg je de muisaanwijzer over een eerder getekende lijn, zal SketchUp je vertellen waar de cursor zich bevindt op deze lijn.
Op lijn, in het Middelpunt of op het Eindpunt.
Dit is niet alleen handig wanneer je het middelpunt van een lijn zoekt, maar ook wanneer je van een aantal lijnen een gesloten vorm wil maken.
Of je wil door middel van hulplijnen de juiste positie kiezen.
Een voorbeeld:
Je wenst een derde lijn te tekenen die tot het snijpunt komt van het middelpunt van de horizontale met het middelpunt van de verticale lijn komt.
Beweeg eerst de muisaanwijzer over de verticale lijn tot je het middelpunt hebt bereikt, beweeg vervolgens de muisaanwijzer over de horizontale lijn tot je het middelpunt hebt bereikt. Beweeg de muisaanwijzer naar het midden van je tekening, van zodra je het middelpunt van beide lijnen hebt bereikt, toont SketchUp je een rood en een groen gestippelde hulplijn.
Klik de rechtermuisknop en je hebt een perfecte lijn naar het middelpunt van je tekening.
Hetzelfde gebeurt trouwens wanneer je dit doet met twee eindpunten, of met een eindpunt en een middelpunt.

Of wanneer je het doet met een slechts één referentiepunt.

Waar dit punt zich bevindt op de lijn maakt niet uit, zolang het maar een referentiepunt is. Met andere woorden, een middelpunt of eindpunt.
Eventueel teken je voorlopige lijn, maakt niet uit, later kan je deze toch verwijderen met het gereedschap "Gum".

Beweeg eerst je muisaanwijzer over de lijn tot je een referentiepunt hebt bereikt, verplaats de muisaanwijzer naar, in dit geval rechts, en je zal de hulplijn zien verschijnen.

 
Wanneer je door middel van verschillende lijnen een gesloten vorm tekent, wordt deze automatisch opgevuld en word dit een vlak.
Om een vlak te tekenen klik je een vorig getekende lijn op het Eindpunt, het Middelpunt of op de Lijn.
 
Om de opvulling van een vlak te verwijderen rechtsklik je de opvulling, en kies je "Wissen" in drop-downmenu (1), of een tweede manier is de opvulling te selecteren, en de "Deleteknop" op je toetsenbord te klikken.
Om een vlak terug te voorzien van een opvulling selecteer je eerst het gereedschap "Lijn", en klik je een lijn, maakt niet uit welke, eens op het beginpunt en eens op het eindpunt (2).
Opgelet!
Wanneer het vlak dat je tekent niet plat is, zal het vlak niet worden opgevuld. Maar dit is iets wanneer we tekenen in 3D en wordt later in deze cursus besproken.
 

Wat er ook weinigen onder ons zullen weten, is dat je het naar links- en rechtswijzend pijltje kunt gebruiken op je toetsenbord, om de cursor, of beter gezegd de te tekenen lijn, te vergrendelen op de rode of groene as wanneer je deze tekent.
Bijvoorbeeld.
Je tekent een horizontale lijn door middel van de "klik verplaats klik" methode.
Je klikt het naar linkswijzend pijltje op je toetsenbord.
Waar je de cursor ook plaatst in het tekengebied, de lijn die je kunt tekenen zal worden vergrendeld met de rode as.
Wat hier handig aan is, is dat je een referentie punt kunt kiezen op gelijk welke plaats in het tekengebied, de lijn die je zal tekenen zal steeds, in dit geval, een verticale lijn zijn.

Hetzelfde kan je bereiken wanneer je de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt houdt.
Teken je eerste lijn, beweeg de cursor naar onder. Wanneer je de groene verticale hulplijn ziet, klik en hou je de Shift-toets op je toetsenbord ingedrukt. De groene verticale hulplijn wijzigt in een vette groene hulplijn, wat er op wijst dat naar welke plaats je de cursor ook beweegt, de lijn die je zult tekenen zich zal beperken tot een verticale lijn.

Het is allemaal wat moeilijk uit te leggen, maar je moet het maar eens proberen.

Met de naar boven en benedenwijzende pijltjes, kunnen we dan weer de te tekenen lijn vergrendelen met de blauwe as, maar ook dit is wanneer we gaan tekenen in 3D, dus voor een latere les.
 
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>