MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
CC -3D
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 
>

 

Cursus Word   go to : Index - vorige - volgende
       
Les 25 Inhoudsopgave  
 
Het maken van een Inhoudsopgave
Word maakt het ons makkelijk een inhoudsopgave voor ons document te maken.
Het enige dat we nodig hebben zijn "Koppen" (Headings) in ons document.
 
Door te klikken op het pijltje naast het vak "Opmaakprofiel", in de Opmaak werkbalk, verschijnt er een dropdown menu.
In de lijst zien we verschillende stijlen, voor Koppen (Headings) en Standaard tekst.
Dus zoals eerder vermeld, om een inhoudstabel te kunnen creëren, hebben we Koppen (Headings) nodig uit deze lijst in ons document.
 
Hiervoor doorlopen we ons hele document, selecteren de verschillende titels en subtitels, en geven deze een "Kopstijl": Kop 1 (Heading 1), Kop 2 (Heading 2) of Kop 3(Heading 3 ).
Het zijn deze die verschijnen in de inhoudsopgave.
 
 
Eénmaal we al de "Koppen" hebben geplaatst in ons document, is het makkelijk hiervan een inhoudsopgave te maken.
 
Het is misschien best, je pagina's eerst te nummeren, anders heeft deze inhoudsopgave weinig zin.
Klik hiervoor op "Invoegen" (Insert) - "Paginanummers" (Page Numbers) in de menubalk.
 
Dan plaatsen we de cursor op een plaats in ons document, waar we de inhoudsopgave willen hebben.
Daarna, voor Word 2003 en XP, kies je "Invoegen" (Insert) - "Verwijzing" (Reference) - "Index en inhoudsopgave" (Index and tables) uit de menubalk.
Gebruik je de versie 2000 of '97, kies je "Invoegen" (Insert) - "Index en inhoudsopgave" (Index and tables) uit de menubalk.
Het dialoogvenster "Index en inhoudsopgave" verschijnt:
Kies het tabblad "Inhoudsopgave".
In het bovenste deel van het dialoogvenster vinden we twee "voorbeeldvensters".
Het linkse is het "Afdrukvoorbeeld"-venster, het rechtse is het "Webvoorbeeld"-venster.
Aangezien we geen document maken met links naar het Web, moeten we ook geen links hebben in de inhoudsopgave.
Dus vinken we het vakje voor "Hyperlinks in plaats van paginanummers" (Use hyperlinks instead of page numbers) uit.
 
Het vakje voor "Paginanummers weergeven" (Show page numbers) vinken we aan, anders is de paginanummering die we eerder hebben gedaan volkomen nutteloos.
Het vakje voor "Paginanummers rechts uitlijnen" (Right align numbers) vinken we ook aan.
Dit geeft een professionele "look".
style="display:inline-block;width:120px;height:90px" >
Als Opvulteken (Tab leader:) heb je verschillende keuzes in het dropdown menu.
 
In de sectie "Algemeen" (General) hebben we ook verschillende keuzes voor de "Opmaak:" (Formats:) van onze inhoudsopgave, en kunnen we het "Aantal niveaus:" (Show levels:) kiezen dat we wensen.
Klik OK, wanneer je tevreden bent met je instellingen.
 
Inhoudsopgave opmaken
We kunnen onze inhoudsopgave ook opmaken.
We kiezen terug "Invoegen" - "Verwijzing" - "Index en inhoudsopgave" uit de menubalk.
In de sectie "Algemeen" (General) kiezen voor "Opmaak:" (Formats:) "Van sjabloon" (From template).
En klikken op de knop "Wijzigen" (Modify).
Het dialoogvenster "Opmaakprofiel" (Style) verschijnt.
Elk niveau in ons document verschijnt hier in een lijst: TOC1, TOC2, TOC3 etc...
Selecteer het niveau, en klik op de knop "Wijzigen" (Modify).
In het dialoogvenster "Opmaakprofiel wijzigen" geven we de instellingen in voor het niveau.
Lettertype, Lettergrootte, vet, cursief, kleur etc..
Klik OK wanneer je tevreden bent.
En herhaal dit voor elk niveau van de inhoudstabel.
Klik nogmaals op OK, en nogmaals op OK, tot alle dialoogvenster gesloten zijn.
Het resultaat:
 
Een Inhoudsopgave updaten
Stel, onze inhoudsopgave is gemaakt, maar na verloop van tijd is de inhoud van ons document gewijzigd. Er kan bijvoorbeeld een heel hoofdstuk zijn verwijderd of zijn bijgekomen.
Moeten we dan opnieuw beginnen? Neen.
>
Als voorbeeld verwijder ik de hele alinea Windows in hoofdstuk 1.
Om de inhoudsopgave nu te updaten plaats ik de cursor ergens, maakt niet uit waar, in de inhoudsopgave, en klik met de RECHTER muisknop.
Uit het pop-up menu kies ik "Veld bijwerken" (Update field).
Et voila, de inhoudsopgave is geüpdate:
 
 
Index - vorige - volgende

copyright © 2012 - gratiscursus.be

>