MENU
 
Home
Nieuwsbrief
GC in de media
SiteMap
 
 
Tips en Tricks
Excel
Word
Photoshop
PowerPoint
Surf Tips
Gmail
Android
iPad
Excel ClipTips
 
cursus Office 2016
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2013
Excel
PowerPoint
Word
Nieuw in Excel 2013
Nieuw in Word 2013
Nieuw in PowerPoint 2013
 
cursus Office 2010
Access
Nieuw in Excel 2010
Excel automatiseren
Excel
OneNote
Outlook
PowerPoint
Word
 
cursus Office 2007
Access
Excel
Outlook
PowerPoint
Publisher
Visio
Word
 
cursus Office
2000-2002-2003-XP
Access
Excel
PowerPoint
Outlook
Word
 
cursus Photoshop
Animatie
CS6
CS5
CS4
CS2 - CS3
Lightroom 3
Elements 6
Mask Pro
Nik Collection
 
cursus Dreamweaver
CS3
 
cursus Illustrator
CS4
 
cursus Flash
CS4
 
cursus Fireworks
CS4
 
cursus Paint Shop Pro
X en X2
 
cursus Premiere
Elements 7-8
 
cursus Joomla
Joomla 1.5
 
Sociale Netwerk sites
Facebook
LinkedIn
Twitter
 
iPad
Apps
 
Diversen
Celtx
CSS
DropBox
Firefox 3.6
GIMP
Internet Explorer 9
LIME
Linux
OpenSUZE
PREZI
ProShow Producer
YouTube
 
cursus Google
Agenda
Analytics
Gmail
Zoeken
Picasa 3
SketchUp
Chrome
Street View
 
cursus Windows
Live Movie Maker
Windows 10 nieuw
Windows 8
Windows 7
XP
Vista
 
cursus Office '97
Word
Excel
 
 

 

Cursus SketchUp   Index - vorige - volgende
       
Les 16 Het gereedschap Duwen/Trekken (1)  
 
Duwen en Trekken
Uniek voor SketchUp is het gereedschap "Duwen/Trekken".

Met het gereedschap "Duwen/Trekken"l hebben we de mogelijkheid volume toe te voegen aan, of te verwijderen uit, een figuur in het tekengebied.
Voor deze gelegenheid zal ik beginnen met een "Metrisch Centimeter-3D" sjabloon, je weet wel, die met dat manneken. Niet dat dit iets wijzigt, maar nu ik toch in 3D ga werken kan ik evengoed het 3D sjabloon gebruiken.
Het eerste wat ik doe is dat manneken verwijderen, die staat er toch niks te doen, dus kan ik hem evengoed vrijaf geven. Ik veronderstel dat je weet hoe je dat doet, maar mocht dit toch niet het geval zijn, je selecteert deze met het gereedschap "Selecteren", en je klikt de Deletetoets op je toetsenbord.

Vervolgens teken ik een rechthoek met het gereedschap "Vierkant", en typ de getallen 400;600 (1).
Wat betekent dat ik een rechthoek heb van 4 op 6 meter. Juust?
Juust.
Vervolgens selecteer ik het gereedschap "Duwen/Trekken" in de gereedschapbalk, en beweeg de muisaanwijzer over het oppervlak van de zojuist getekende rechthoek.

Nu hebben we verschillende manieren om van deze 2D-rechthoek een 3D-kubus te maken (2).
Een eerste manier is de muis te klikken en te slepen in de richting dat je wil werken, in dit geval omhoog, en de muisknop los te laten wanneer de gewenste hoogte voor de kubus is bereikt.
Dit is dus de klik - sleep methode. Maar dat had jezelf wel al gevonden denk ik.

Een tweede manier is de muis te klikken en te slepen in de richting dat je wil werken, omhoog dus, een getal te typen (200) die de hoogte moet bepalen, en de Entertoets te klikken om te bevestigen.

Een derde manier is de muis te klikken, de muisaanwijzer te bewegen in de richting dat je wil werken. Wanneer je de muisaanwijzer beweegt zie je dat het vlak aan je muisaanwijzer blijft kleven.
Klik nogmaals op de muis wanneer de gewenste hoogte is bereikt.

Hoe je het doet maakt niet uit, maar wens je een beetje correct te werken maak dan steeds gebruik van het VCB-vak, het dient ervoor.

Eénmaal de kubus is getekend, kunnen we op elk moment de afmeting van een vlak, gelijk welk vlak, wijzigen door er het "Duwen/Trekken gereedschap over te plaatsen en te duwen of te trekken.
Merk op dat wanneer je met de muisaanwijzer over een vlak beweegt met het "Duwen/Trekken gereedschap, dit vlak wordt gevuld met zwarte puntjes. Dit betekent dat dit vlak zal worden geselecteerd wanneer je klikt, en dit vlak zal worden ingeduwd of uitgetrokken wanneer je met de muisaanwijzer beweegt.
 
 
Index - vorige - volgende

All courses now available in English:
www.swotster.com

copyright © 2012 - Swotster Ltd - Hong Kong - China